Home Forums Nieuws Wijziging Arbowet 2017

Wijziging Arbowet 2017

2 Started on: 1218 april 2017 om 05:28
Anoniem

Wat verandert er in de Arbowet per 1 juli 2017?

Met de vernieuwde wet komt er meer aandacht voor preventie. Ook versterkt het de betrokkenheid van werkgevers en werknemers, de rol van preventiemedewerker én verbetert het de randvoorwaarden van het handelen van de bedrijfsarts. Daarbij komt er meer aandacht voor preventie, beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten.

Lees hier en hier meer over de nieuwe Arbowet. 

Mijn=persoonlijke eerste reactie na de stukken te hebben gelezen: Iets oudere wijn verkocht als hele oude goede wijn.

Als ik probeer terug te zien naar de periode dat deze dingen voor mij zo belangrijk waren zie ik eigenlijk niet veel nieuwe dingen. Omdat ik werkzaam was binnen grote organisatie waren de dingen zoals ze genoemd werden al aanwezig al hadden ze misschien een andere naam. Ik zie hier ook geen grote sprongen vooruit in voor de be-,afhandelingen van ziekteverzuim.

Preventie is al jaren op papier zo goed geregeld dat ze op de letter genomen ik de dagelijkse praktijk onuitvoerbaar is of word gemaakt door de prestatienorm. Komt men inspecteren hanteert men vaak de letter. Proberen de medewerkers deze te halen worden ze vrij snel “bijgepraat” dat we dit in de geest van en vooral ruim moeten zien.

Wat betreft de “onafhankelijke” bedrijfsarts; Die schijnt naar een andere planeet verhuist te zijn toen de immigratie van de door de werkgever uitgezochte goedkoopste Arbo-organisatie alle aandacht kreeg. Een enorm middel om te bezuinigen en heel beïnvloedbaar. Arbodiensten die vooraf afspraken pas betaald te willen worden als het ziekte verzuim soms wel een aantal % per jaar naar beneden ging waren favoriet. Deze inmiddels reeds lang in ons land verblijvende “meertalige” organisaties met een geheel andere cultuur worden nog steeds omarmd en de tweede “onafhankelijke” word weer door de eerste ingekocht.  De zinsnede van het UWV:    In voorkomende gevallen zal de arbodienst gelijk gesteld worden aan de werkgever. met betrekking tot sancties zegt me even genoeg.

Mogelijk zijn er ook veel werkenden die bij de extra regels wel meer mogelijkheden krijgen voor een onafhankelijk Arbodienst en dokter.

 

Tip: Laat je altijd een verslag (gemaakt door de arboarts) van het besprokene toesturen en spreek direct af dat je hierop een volgende keer terug komt. spreek dan uit wat je ervan vind en laat dat opnieuw vast leggen. Word dit geweigerd maak dan het verslag zelf en stuur het je arboarts toe of overhandig het de op de volgende afspraak en documenteer goed.

Op naar de volgende “wijziging”.

met vriendelijke groet Peter

Ja, de Onafhankelijke Arbodienst is een groot gemis geworden. Ze zijn er (gelukkig) nog wel, maar in mindere mate. Wellicht dat mensen met een vast arbeidscontract een andere benadering ontvangen dan de tijdelijke werknemer. Terwijl tijdelijke werknemers meestal meer stress en onzekerheid ervaren….

T/m 2006 wist ik niet beter dan dat je met respect behandeld wordt door een Arbo-arts. Vanaf 2007 ben ik er geleidelijk aan achter gekomen dat er ook niet-onafhankelijke Arbodiensten opereren. Naast de marktwerking binnen Zorg en Welzijn; nu ook bij Arbodiensten..! Wanneer je de website wat beter bestudeerd, wordt het meestal wel duidelijk. Betreurenswaardig…..

Het heeft allemaal te maken met de UWV wet- en regelgeving omtrent 2 jaar verantwoordelijkheid voor de werkgever (de loon- en re-integratiekosten!!!) – werknemer t.a.v. eventuele (langdurige) ziekte en herstel. Hierdoor is er meer wantrouwen en repressie ontstaan vanuit werkgevers richting werknemers. En meer stress, onzekerheid en angst vanuit werknemers….

Dit UWV – Werkgever – Werknemer systeem en zijn effecten is echt aan herziening toe…! De belangen zijn voornamelijk economisch van aard. Als werknemer met een kwetsbare gezondheid kan het er (juridisch) snoeihard aan toe gaan. Het Calimero-effect.

Herstellen..? Een ander toekomstperspectief ontwikkelen en / of zelfredzaamheid gaat niet van een leien dakje. Ik ben een voorstander om te blijven zien wat iemand wel kan. En wat minder rigide met voltijd en/ of deeltijdwensen om te gaan. 

Personeel aannemen zou minder duur moeten worden..! Hoe dat te realiseren, weet ik niet exact – qua ander economisch model. Basisinkomen realiseren..? 

 

 

 

 

 

 

 

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.