Home Forums Ziek en werken WGA 80-100, LUA en willen werken

WGA 80-100, LUA en willen werken

1 Started on: 128 oktober 2023 om 15:41
Jan

Op zoek naar advies en ervaringen omtrent de volgende situatie:

* uitkering WIA WGA 80-100%, 0 rest verdien capaciteit. Nu 1 jaar in de WIA, omgezet naar Loon Aanvullings Uitkering voor onbepaalde tijd.

* ex-werkgever is eigen risicodrager. Hier hoor niks van.

* UWV kan/wil mij niet helpen.

Op dit moment werk ik een klein jaartje bij een bedrijf op arbeidstherapeutische basis. Via mijn netwerk geregeld, géén contract, helemaal niks. UWV is op de hoogte. Begonnen met een half uurtje, dat werd een uurtje, 2 uurtjes, 3 uurtjes, enz. Nu zit ik rond de 8 per week. Dit begint serieus te worden.

Ter info: de functie is zwaar onder mijn oude werkniveau. Mijn oude niveau is HBO, en ik voer nu ongeschoold werk uit. Ik ben 34 jaar. 40 uur gewerkt altijd. Dit ter volledigheid.

Gesprek met bedrijf gehad en gezien de uren toenemen willen ze me een 0-uren contract aanbieden. Mooi gebaar, maar hier zitten bij mij nogal wat haken en ogen aan. Kan iemand mij hierbij helpen?

* Pensioenfonds: Wordt nu 100% vrijwillig voorgezet omdat ik de in WGA 80-100 schaal val. Betreft Stipp Pensioen fonds. Wat gebeurd er als ik een 0-uren contract aan ga?

* recht op WW: de WW is nu berekend op mijn goedbetaalde afgelopen werk jaren. Met dit 0-uren contract ga ik naar minimum loon en hooguit dus 8 uur in de week. Welke gevolgen heeft dit voor de WW in de toekomst?

* recht op de WGA 80-100 (1): ik heb nu een financiële basis. Er is rust. Gelukkig. Ik wil deze zo lang mogelijk stabiel houden. Zijn er andere manieren om “legaal” te werken binnen een bedrijf met recht op uitkering.

* recht op de WGA 80-100 (2): Wat gebeurd er als het toch niet gaat? Wat gebeurd er als ik weer ziek word / een terugval krijg? Enz…Ga ik dan weer heel het proces met bedrijfsarts e.d in?

* recht op de WGA 80-100 (3): max uren per week en max uurloon, zonder dat ik terugval in een andere WGA categorie. Zijn hier richtlijnen voor hoe ik dit kan berekenen?

* recht op de WGA 80-100 (4): Herkeuring. Dit is een wijziging die UWV natuurlijk interessant vindt en waarschijnlijk aangrijpt voor een herkeuring. Ervaringen?

* Ik heb dus nog geen enkel re-integratie traject gehad in welke vorm dan ook. Is dat niet eerst de bedoeling? Is direct een 0-uren contract aangaan dan wel verstandig? Wat zijn hierin de mogelijkheden?

* Deze functie gaat om ongeschoold werk en staat ver onder mijn oude niveau. Er zijn mogelijkheden om wat meer werk op niveau te kunnen gaan doen binnen dit bedrijf. Om te kijken of dat überhaupt gaat en hoe ik hierop reageer. Is een 0-uren contract hiervoor dan wel geschikt?

Ik wil dolgraag aan de slag binnen de mogelijkheden die ik op dit moment heb, maar ik lees zoveel tegenstrijdigheden, om gek van te worden. Eenmaal andermaal?

Beste Jan,

Goed dat je wilt werken. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

Allereerst kan UWV inderdaad weinig voor je doen als je baas eigen risico drager is, je reintegratie is dan de eerste jaren de verantwoordelijkheid van je (ex)baas. Echter als je 80-100 precent bent afgekeurd betekent dat je niet kan werken.
Odf je baas dan helemaal niets meer hoeft te doen is de vraag. Het ligt eraan wat de reden is voor de volledige arbeidsongeschiktheid. Is het mogelijk de mate van arbeidsongeschiktheid te verbeteren of niet. Bijvoorbeeld door een opleiding te volgen of doordat je bezig bent met een behandeling die op termijn tot verbetering kan leiden.

Over de gevolgen van je nuluren contract kun je het beste contact opnemen met je pensioenfonds.Ieder pensionfonds hanteert hierover namelijk zijn eigen regels. Laat je daarover goed voorlichten. (Meestal zal er niets aan de hand zijn als je binnen de zelfde arbeidsongeschiktheidsklasse blijft).

Je recht op WW zal lager worden. Het wordt immers berekend op basis wat je hebt verdiend in het jaar voorafgaand aan je werkeloosheid (en arbeidsongeschiktheid).

Mogelijkheden om binnen een bedrijf te werken zijn op arbeidstherapeutische basis en een proefplaatsing voor 2 maanden, waarbij je kunt kijken of het gaat of niet.
Op zich mag je altijd bijverdien zonder dat dit gevolgen heeft voor je uitkering als door wat je verdient je inkomsten niet hoger worden dan wat je volgens het UWV theoretisch kunt verdienen. Dit bedrag kan UWV je vertellen.
Je kunt ook meer verdienen maar dna wordt je gekort op je uitkering en zal je na een aantal maandne in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse terecht komen.

Ook nu loop je overigens het risico dat je opnieuw gekeurd zal worden omdat je ongeveer 8 uur per week werkt. Dat kan aanleiding zijn om nog eens naar de mate van arbeidsongeschiktheid te kijken.

In jouw situatie als je ander werk wilt proberen zou een proefplaatsing meer op zijn plaats zijn. Maar dit is voor maximaal 2 maanden om te zien of je het werk aankunt.

Voor je portomonee kan het evrstandig zijn om 80-100% arbeidsongeschikt te blijven. Voor je psyche is het vaak verstandig om te gaan werken. Daarbij moet je dus wel rekening houden met wat de kans is dat je terugvalt en weer volledig arbeidsongeschikt wordt. In dat geval kan het ernstige financiele consequenties hebben.

Met vriendelijke groet,

Socrates.

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.