Home Forums Mijn Verhaal (Vrijwilligers) werk naast WGA 100%

(Vrijwilligers) werk naast WGA 100%

3 Started on: 1217 april 2024 om 14:32

Hallo

Ik ben sinds 2011 100% afgekeurd en heb een WGA op arbeidsgronden (als ik het zo goed zeg tenminste)

Ik doe al een paar jaar eens in de tijd werk als figurant en krijg hier onkostenvergoeding voor. Dat ik soms figuratiewerk doe heb ik netjes doorgegeven en heb ik ook toestemming voor. Deze vergoeding mag niet hoger dan 200 eur p.m zijn en ook dat is bij mij nooit het geval. Nu is het zo dat ik door bepaalde opdrachtgevers meerdere malen benaderd ben voor wat “serieuzere” klussen en hier krijg je dan ook meer betaald voor. Als je boven de 200 pm verdient dan wordt dat in zn geheel gekort op je wia. Nu is het zo dat ik daar geen moeite mee zou hebben. Waar ik wel bang voor ben is dat het uwv dan anders tegen je gaat kijken en jou in staat gaat stellen om arbeid te verrichten met herkeuringen en andere vervelende poespassen. Ik heb nu al heel veel leuke opdrachten aan me voorbij laten gaan,alleen omdat ik niet in zulke situaties terecht wil komen.Iemand advies voor mij?

Hallo,

Als je gaat werken loop je altijd de kans dat het UWV gaat besluiten om je te herkeuren om te zien of je weer (gedeeltelijk) geschikt bent voor arbeid.
Het risico kun je enigzins inschatteen door te kijken naar wat de werkzaamheden betreffen en in hoeverre dit werk raakvlakken heeft met je vastgestelde beperkingen (de FML die is opgesteld door de arts van het UWV).
Ook is het zo dat hoe meer werk je gaat doen hoe groter het risico is. Dat kan niet alleen een verlaging van je uitkering betekenen maar bijvoorbeeld ook verlaging van je bedrijfspensioen indien je dat gratis opbouwt.

Met vriendleijke groet,

Socrates.

Het werk heeft geen wekelijkse frequentie. Het is 1 x per maand of soms zelfs 1 x per 2 maanden

Dat het geen vast/structureel werk is strekt tot je voordeel. Maar zoals gezegd zal je ook moeten kijken naar welke arbeidsbeperkingen je hebt en in hoeverre je werkzaamheden in strijd zijn met je arbeidsbeperkingen zodat men niet kan zeggen dat er een evrbetering is opgetreden en je vervolgens een lagere uitkering krijgt.

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.