Home Forums De keuring en erna met twk v 80-100 naar 65% AO na herkeuring(40 uur voor lager sal)

met twk v 80-100 naar 65% AO na herkeuring(40 uur voor lager sal)

3 Started on: 1216 mei 2024 om 22:58

Hi, mijn ex werkgever had bezwaar gemaakt tegen het na 2 jaar automatisch omzetten naar een loonaanvullingsuitkering. ZIj zijn van mening dat het een IVA zou moeten zijn. Gevolg een herkeuring waarbij mn ao percentage mega naar beneden is gegaan met twk vanaf mei 2023. “Helaas” heb ik een aanvullend Invaliditeitspensioen van mn ex werkgever er naast lopen wat ik nu moet terugbetalen. Toen ik dat tegen het UWV zei zeiden zei dat ze denken dat mn invaliditeitspensioen onder de wet WIA valt en ze terugbetalen helemaal niet mogen eisen…Maar ik kan dat nergens vinden?

Ook is het hele verhaal nogal raar. De arts sprak in t gesprek uit dat ik niet meer dan 2 uur achter een computer kan zitten en nu gaf de arbeidsdeskundige aan dat de dokter geen urenbeperking had aangegeven. Moet ik nu dan 40 uur werken over dagen van 24 uur gaan proberen te maken? om 40 uur te maken moet ik dan 8 uur werken… hoe zien ze dat in hemelsnaam….geen bedrijf dat mij 2 uur gaat laten werken, me dan 2 uur gaat laten rusten en dan weer 2 uur werken…. dan moet ik 5 dagen werken van 8-10, 12-14, 16 tot 18 en 20-22? lijkt me extreem ongezond :p

Ik heb geen idee hoe het zit met het terugbetalen van het invaliditeitspensioen. Vaak is het afgelsoten via een pensioenfonds of particuliere verzeraar. Die kunenn hun eigen regels hanteren. Wacht bericht van hun af. Mocht je het moeten terugbetalen dan vormen de terugbetalingen negatief loon en kun je dat van je inkomen aftrekken.

Een urenbeperking wil zeggen dat je niet meer dan X aantal uur per dag of per week mag werken. Een urenbeperking voor wat betreft het gebruik van een computer wil zeggen dat je niet meer dan X uur per dag achter de computer mag werken. De overige 6 uur kun je dan gewoon andere werkzaamheden verrichten, volgens de arts. Het hoeft dus niet in tegenspraak te zijn.

Ga in beroep bij de rechtbank tegen de beslissing op bezwaar van UWV. Daar heb je 6 weken de tijd voor en kost ongeveer 40 Euro. Je krijgt dan automatisch alle stukken, voor zover je die nog niet hebt. Controleer dan of de beperking van de arts goed is overgenomen door de arbeidsdeskundige. Dat wil wel eens fout gaan.
Controleer ook of de door de arbeidsdeskundige geselceteerde functies passen bij de door de arts in zijn rapport genoemde beperkingen.

In het pensioenreglement staat niets over terugbetalen, maar de verz zegt dat ik moet terugbetalen. Maar als een produkt onder een wet valt kan je wel wat anders zeg maar is de wet toch leidend?

Dank je wel voor de tips over het bezwaar! Ik ga er mee aan de slag. Heb zoveel stukken ontvangen over banen die ik zou moeten kunnen doen (mdw notariskantoor, mdw rechtabnk, mdw verzekeraar etc) dat ik eens goed ga kijken wat ik dan die andere uren zou moeten doen 😀 naar werk toe haan is ook onmogelijk(reed vroeger met iemand mee) dus vraag me ook af hoe ze dat voor zich zien..

De verzekering en de WIA zijn wtee verschillende zaken. Voor de WIA geldt dat je niet terug hoeft te betalen omdat je niets te verwijten valt. Maar voor de verzekerring kan gelden dat je een bedrag ontrecht hebt ontvangen omdat je arbeidsongeschiktheid achteraf is geewijzigd en nu moet terugbetalen.

Kijk vooral naar de zogenaamde FML, de fubnrionale mogelijkheden lijst. Dit is een lijst met de arbeidsbeperkingen die je volgens de arts van UWV hebt. Er staan zaken in zoals kan niet langer met een computerr werken als 2 uur per dag, kan niet langer dan een half uur staan e.d.
Kijk eerst en sof je het met die beperkingen een ben.
Leg de FML naast de door de arbeidsdeskundige geseleeteerde banen. Er is voor iedere baan een korte beschrijving wat het werk inhoud: zoals veel vuldig bukken, blootstelling aan kou, computer gebruik etc. En leg dit naast de FML om te zien of het met de FML in overeenstemming is. Als de FML zegt niet meer dan 2 uur per dag achter de computer en de omschrijving van de baan geeft aan dat je 4 uur per dag achter de comoputer moet werken dan heeft UWV wat uit te leggen.
Zoek hulp van een advocaat of organisatie die je kan helpen.

Succes.

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.