Home Forums Nieuws Begeleiding kankerpatiënten door bedrijfsartsen schiet tekort

Begeleiding kankerpatiënten door bedrijfsartsen schiet tekort

1 Started on: 129 april 2019 om 09:48
Anoniem

Uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten organisatie blijkt dat ruim een kwart van de kankerpatiënten vindt dat hun bedrijfsarts tekortschiet in de begeleiding. In de ogen van deze patienten ontbreekt het de arts aan specifieke kennis over kanker. Dat terwijl de ziekte grote gevolgen heeft voor hun werk. Bij negen op de tien mensen wordt de werksituatie aangepast, zes op de tien ervaart financiële gevolgen en een op de tien verliest zelfs zijn baan.

arms-care-check-905874Het onderzoek is uitgevoerd onder 3.500 (ex-)kankerpatiënten en 602 naasten naar de impact van kanker op hun werk. Slechts 45 procent van de patiënten wordt begeleid door een bedrijfs- of verzekeringsarts. De meeste mensen maken met die arts een persoonlijk plan van aanpak, bespreken medische klachten en krijgen re-integratiebegeleiding. Veel patiënten zijn tevreden over de begeleiding van de bedrijfsarts, maar ruim een kwart van hen geeft echter aan iets gemist te hebben in de begeleiding. Ze missen vooral kennis en expertise over kanker, de behandeling en de gevolgen ervan. Ze voelen zich onbegrepen en geven de begeleiding van de bedrijfsarts een rapportcijfer 4,6.

Twee derde van de zorgverleners in het ziekenhuis bespreekt die gevolgen met hun patiënt niet. Hier valt nog een wereld te winnen

Bedrijfsarts moet zich beter verdiepen in gevolgen kanker
,,Wij vinden deze resultaten zorgwekkend. Bedrijfsartsen schieten nog te vaak te kort in de begeleiding van kankerpatiënten. Kennis over kanker en de gevolgen daarvan lijkt te ontbreken”, zegt directeur-bestuurder van NFK, Arja Broenland. Wij zullen de resultaten van het onderzoek onder de aandacht brengen van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde. Ook roepen we bedrijfsartsen en aanverwante disciplines op om zich beter te verdiepen in de korte en lange termijn gevolgen van kanker.

Patiënt voelt meerwaarde van bespreken werk met zorgverlener
Uit het onderzoek blijkt ook dat de ziekte en de behandeling grote gevolgen hebben voor de werksituatie van patiënten. Twee derde van de zorgverleners in het ziekenhuis bespreekt die gevolgen met hun patiënt niet. Hier valt nog een wereld te winnen. Het onderzoek laat namelijk zien dat wanneer het wél besproken wordt, dit voor negen van de tien patiënten van meerwaarde is.

Zes op tien patiënten gaat er financieel op achteruit
Dat de impact op de werksituatie groot is blijkt uit het feit dat bij bijna 90 procent van de patiënten de werksituatie is aangepast. Zo melden vijf op de tien mensen zich (gedeeltelijk) ziek, stopt een kwart (tijdelijk) met werken en gaat een kwart (tijdelijk) minder uren werken. Logisch dus dat zes op de tien mensen aangeven er financieel op achteruit te gaan.

Opvallend is ook dat 6 procent van de patiënten ontslagen wordt en dat bij 4 procent hun contract niet wordt verlengd. Dat betekent dat een op de tien mensen zijn baan verliest vanwege de kanker(behandeling). ,,Dat lijkt een laag percentage, maar dit is onacceptabel hoog. Deze mensen worden dubbel benadeeld,” zegt Broenland. ,,Het is natuurlijk extra vervelend als je naast je zorgen om je gezondheid, ook nog je baan verliest en financiële zorgen krijgt als gevolg van kanker. De NFK doet daarom een dringend beroep op het begrip van werkgevers en de politiek, en vragen hen te zoeken naar een andere oplossing dan ontslag.”

Bedrijfsarts moet zich beter verdiepen in gevolgen kanker
,,Wij vinden deze resultaten zorgwekkend. Bedrijfsartsen schieten nog te vaak te kort in de begeleiding van kankerpatiënten. Kennis over kanker en de gevolgen daarvan lijkt te ontbreken”, zegt directeur-bestuurder van NFK, Arja Broenland. Wij zullen de resultaten van het onderzoek onder de aandacht brengen van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde. Ook roepen we bedrijfsartsen en aanverwante disciplines op om zich beter te verdiepen in de korte en lange termijn gevolgen van kanker.

Patiënt voelt meerwaarde van bespreken werk met zorgverlener
Verder blijkt uit het onderzoek ook dat de ziekte en de behandeling grote gevolgen hebben voor de werksituatie van patiënten. Twee derde van de zorgverleners in het ziekenhuis bespreekt die gevolgen met hun patiënt niet. Hier valt nog een wereld te winnen. Het onderzoek laat namelijk zien dat wanneer het wél besproken wordt, dit voor negen van de tien patiënten van meerwaarde is.

Zes op tien patiënten gaat er financieel op achteruit
Dat de impact op de werksituatie groot is blijkt uit het feit dat bij bijna 90 procent van de patiënten de werksituatie is aangepast. Zo melden vijf op de tien mensen zich (gedeeltelijk) ziek, stopt een kwart (tijdelijk) met werken en gaat een kwart (tijdelijk) minder uren werken. Logisch dus dat zes op de tien mensen aangeven er financieel op achteruit te gaan.

Opvallend is ook dat 6 procent van de patiënten ontslagen wordt en dat bij 4 procent hun contract niet wordt verlengd. Dat betekent dat een op de tien mensen zijn baan verliest vanwege de kanker(behandeling). ,,Dat lijkt een laag percentage, maar dit is onacceptabel hoog. Deze mensen worden dubbel benadeeld,” zegt Broenland. ,,Het is natuurlijk extra vervelend als je naast je zorgen om je gezondheid, ook nog je baan verliest en financiële zorgen krijgt als gevolg van kanker. De NFK doet daarom een dringend beroep op het begrip van werkgevers en de politiek, en vragen hen te zoeken naar een andere oplossing dan ontslag.”

Bron: Website Nederlandse Federatie van kankerpatiënten organisaties

Interessant bericht, maar ik ben van mening dat dit tekortschieten van bedrijfsartsen voor wel meer chronische aandoeningen / ziektes geldt. Evenzo het tekortschieten van sommige behandelend artsen/ poliklinieken. Kwaliteit bieden en goed afstemmen zijn zorgvuldige items. Maarrrrrrrr, het kost geld.

Wie gaat dat betalen..?

Inmiddels weet ik dat geld, relatief vaak, een grotere rol inneemt dan je zou wensen.

Je hebt een beetje geluk nodig – tussen alle pech vh ziek-zijn door….

Ten eerste met jouw behandelend arts en de eventuele verpleegkundigen eromheen; bij jouw ziekenhuisafdeling of polikliniek. Ten tweede met de keuze van jouw werkgever qua Arbodienst. En ten derde : met jouw eigen naasten om jou heen. Psychosociale ondersteuning is eveneens belangrijk rondom de ziekte zelf, privé en de arbeidsjuridische kant vh verhaal.

Alles hangt met zijden draadjes aaneen. Dat voel je pas echt ( – geleidelijk aan – ) duidelijk als het jou overkomt.

“Proost..! Op jouw gezondheid en geluk..!” Dat is zo’n sympathieke uitspraak waarvan ik de lading beter ben gaan begrijpen.

 

 

 

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.