Home Forums De keuring en erna 42% afgekeurd, voor en nadelen?

42% afgekeurd, voor en nadelen?

1 Started on: 1221 februari 2021 om 08:49
Anoniem

Beste lezers,

Ik ben herstellende van een burn-out . Ik werk nu weer 75% van mijn oude contract op een plek waar ik niet kan blijven, is puur om mijn uren weer op te bouwen. Ik kan en wil niet terug naar mijn oude functie, die past niet meer en daar zijn ik en de werkgever het beide over eens.

Ik heb een wia aangevraagd, die had ik eerst niet gekregen want het uwv vond mij nog geschikt voor de oude functie. Mijn werkgever heeft bezwaar gemaakt en de nieuwe uitkomst is opeens dat ik wel afgekeurd ben voor 42%. Dit zag ik echt niet aankomen want ik ben herstellende en iedereen was. Het er eerst mee eens dat het langzaamaan weer goed zou gaan komen.

Ik ben van mening dat ik niet voor zoveel afgekeurd hoef te worden, ik kan wellicht wel minder aan dan vroeger, maar er zijn op mijn niveau (HBO) best ook andere functies te vinden die wel passen en hoeft het uurloon niet opeens bijna gehalveerd te zijn.

Ik heb het idee dat mijn werkgever mij zo in een veel lagere positie wil duwen en uiteindelijk van mij af wil geraken. Ik wil dan ook bezwaar gaan maken.

– voor iemand een herkenbare situatie? Waar moet ik rekening mee houden, tips?

– Als ik minder dan 35% afgekeurd ga worden, klopt het dan dat je wel recht blijft houden op evt herstel naar een functie op HBO niveau en ga je dan niet 30% minder verdienen?

– wat zijn nu precies de voor en nadelen van deze afkeuring, buiten het feit dat je 30% in salaris achteruit gaat. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Alvast bedankt voor het meedenken

Beste Anoniem,

je geeft aan dat je wellicht minder kan dan vroeger, dan is het juist fijn dat je nu voor 42% bent afgekeurd.
Je gaat na 2 jaar ziekte dan een WIA (WGA) uitkering ontvangen.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/index.aspx#wga-uitkering

Je ontvangt in eerste instantie een loongerelateerde uitkering (afhankelijk van je arbeidsverleden tussen de 3 en 24 maanden).

Naast je uitkering (42%) is het de bedoeling dat je met werk wat bij jouw past inkomen gaat verkrijgen.

Als je minder dan 35% wordt afgekeurd, heb je totaal geen recht op een uitkering.
Of je wel of niet nog een functie op HBO niveau aankunt en tegen welk salaris is afhankelijk van de klachten waarop je bent afgekeurd.
Met deze afkeuring ga je in eerste instantie bij de loongerelateerde uitkering er 30% in inkomen op achteruit. Dit verlies loopt na de loongerelateerde uitkering echter wel op.
Het kan zijn dat je verzekerd bent bij de werkgever voor een WIA hiaat, dan zou er eventueel een aanvulling op de uitkering kunnen zijn.
Ik hoop dat je met het bovenstaande wat verder bent geholpen,
ik wens je veel succes,

Met vriendelijke groet,
John

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.