Home Forums Mijn Verhaal 2e ziektejaar kans op 100% afkeuring nihil

2e ziektejaar kans op 100% afkeuring nihil

7 Started on: 1218 april 2018 om 16:32

Hallo Allemaal,

Ik ben hier nieuw dus ben alles nog een beetje aan het uitvogelen;)
Sinds begin 2017 in de ziektewet terecht gekomen wegens toename van verschillende beperkingen en het werken de thuiszorg niet meer ging. Had een contract van 20 uur. Werkgever kan geen vervangende werkzaamheden bieden binnen de organisatie en ik werd al snel in 2e spoor gezet. Momenteel doe ik sinds 1 mei 2017 wel vrijwilligers werk . Ik wil wat doen en dit vrijwilligerswerk is passend bij mijn beperkingen. Ondertussen krijg ik van de jobcoach die is ingehuurd door werkgever de opdracht om te solliciteren. Dit verloopt niet fijn en krijg vaak vervelende opmerkingen te horen over dat ik lui ben en het wel heel makkelijk is om zo aan mijn geld te komen omdat de werkgever mijn loon moet doorbetalen. Ook komen ze met banen aan die ik dan maar moet gaan doen die niet passen bij mijn beperkingen want het wordt tijd voor een betaalde baan zeggen ze. Ik solliciteer maar het valt niet mee . Leeftijd zal al een probleem geven ben 54 jaar en dan daarbij zijn de beperkingen best complex dus er is weinig passends en als ik dan al op gesprek ben geweest willen ze geen detachering aangaan omdat ze het risico te groot vinden. Maar afgekeurd zal ik niet gaan worden krijg ik steeds te horen want ik heb een te klein contract en verdien capaciteit is laag dus eigenlijk komt het er op neer dat iemand die een groter contract heeft en meer verdiend en dezelfde beperkingen heeft wel afgekeurd zou worden. Vreemd allemaal in deze maatschappij. Maar goed ik vind het een lastige en moeilijke situatie en het maakt mij vaak verdrietig en geeft veel stress. Ik wil graag werken hoor maar wel dat het mijn gezondheid niet verder doet afnemen. Maar kennelijk als ik de verhalen mag horen over UWV heeft het UWV daar lak aan. En door die druk die ik voel krijg ik een soort vlucht gedrag waardoor ik dus op functies ga solliciteren waarvan ik weet dat de vraag naar personeel erg hoog is . Je raad het vast al , de zorgsector . En dat is dus niet slim van me want ik ben arbeidsongeschikt voor dit werk. Maar dan hoop ik dat ik het aan kan en ik zo mijn eigen geld kan verdienen en van dat gezeur af ben . Mijn beperkingen worden gewoon niet geaccepteerd door de maatschappij en het liefst zou de bedrijfsarts de FML zo aanpassen dat ik bijna genezen ben van mijn chronische aandoeningen.
Wat een rot situatie is dit en het voelt zo oneerlijk heb meer dan 25 jaar in de zorg gewerkt en dan is dit mijn dank. Hoe ga ik hier toch mee om het raakt me steeds weer zo.

Vriendelijke Groetjes Donja

Donja,

Wat een nare situatie. Helaas heel herkenbaar. Kan alleen maar aangeven dat ik je begrijp en het ook zo krom als een hoepel vind. In plaats van mensen te stimuleren tot gezonde passende arbeid, wordt men geforceerd omdat men vooral niet moet denken dat…. (zucht). Mijn ervaring is dat mensen in deze functies gewoonweg niet op een geschikte wijze bijdragen aan een gezonde samenleving. Iedereen is van goede wil. Die demotiverende teksten die je klein moeten doen voelen (of zoiets?) zou een bewust mens niet eens uit zijn strot krijgen. Die jobcoach doet ronduit onbeschoft naar je. Wat hoopt hij te bereiken met deze opmerkingen? Je hoeft niet gelovig te zijn om te weten dat je met onvrede niets vredigs bereikt. Naar voor je dat je zo behandeld wordt. Ken je rechten en weet dat je waarde als mens door geen jobcoach kan worden verminderd. Sterkte.

Hallo Donja,

Ik weet niet hoe lang je precies ziek bent, maar ziek=ziek, en daarmee uit.

Een jobcoach wordt door de werknemer aangevraagd, niet door de werkgever. Verder heeft hij niets te maken met solliciteren, echter helpt hij du moment dat je pas werk hebt. Dus die jobcoach kan opzouten.

De FML zegt voornamelijk iets over wat je wel zou kunnen doen. Solliciteren is totale onzin. Het UWV moet voldoende inspanning leveren voor een 2e lijns re-integratie. Ze hebben afspraken met werkgevers om mensen die ziek zijn alsnog een taak te bieden welke past bij hun mogelijkheden.

Ik zou een goede jurist in de arm nemen, om je huidige situatie te bespreken. Neem ook een jurist mee naar de gesprekken. Er zijn genoeg adviesburo’s die voor weinig geld partij kunnen bieden in een gesprek.

gr. Ernest

Hallo Donja,

allereerst welkom op dit forum.
Ik ga proberen zo goed mogelijk op je nare verhaal te reageren en hoop op die manier dat je wat meer lijn kan krijgen in het traject waar je nu in zit.

Een jobcoach kan inderdaad ingezet worden bij een werknemer die langer ziek is, maar dit is dan wel in een situatie dat je bij je huidige werkgever met de coaching (begeleiding) terug kan keren in je werk of een andere functie bij je huidige werkgever. Dat je jobcoach je extren laat solliciteren vind ik vreemd om te horen. Wat ik verder zeer stuitend en ongepast vind zijn de opmerkingen die hij heeft gemaakt. Het is voor jouw geen keuze om ziek te zijn. Uitermate vervelend dat je door hem zo slecht begeleid bent.

Hoe gaat je werkgever verder om met het ziekte traject, is er een goed plan opgesteld en heb je hierover op de voorgeschreven termijnen overleg over?

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/index.aspx

Helaas klopt je opmerking over hoe het percentage van afkeuren wordt bepaald. Bij een lager loon en nog verdiencapaciteit, wordt het afkeuringspercentage vaak niet hoog. Helaas is dit de wet!
Ik lees in je verhaal duidelijk dat je heel erg je best wil doen, misschien wel te veel! Je bent ziek en geeft dat ook duidelijk aan, dat is niet iets waar jij voor heb gekozen. Ook in deze situatie mag je verwachten dat je werkgever je daarin goed begeleid (dat is zijn risico als ondernemer).

Dus pas op dat je zelf geen stappen zet, waar je later spijt van kan krijgen. Probeer zo goed mogelijk voor jezelf op te komen en zorg dat je een goed dossier opbouwt van alles wat er nu gebeurt en afgesproken wordt.

Misschien vind je het fijn om over dit verhaal met lotgenoten te spreken, hiervoor kan je terecht op de koffietafels welke op verschillende momenten op verschillende plekken door het land heen worden georganiseerd. je kan ze vinden hier op de website onder het kopje “Koffietafel”.

Verder kan je ook hier op de website meer informatie vinden over je situatie;
https://samenveerkrachtig.nl/waar-sta-ik/ziek-en-werken/

Ik hoop dat je met de gegeven informatie nu even vooruit kunt. Ik wens je heel veel sterkte en succes! Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.

Met vriendelijke groet, John

 

Hallo Allemaal,

Daar ben ik weer. Sorry voor mijn wat late reactie maar ik was geveld door de griep.

John het volgende schreef jij :Een jobcoach kan inderdaad ingezet worden bij een werknemer die langer ziek is, maar dit is dan wel in een situatie dat je bij je huidige werkgever met de coaching (begeleiding) terug kan keren in je werk of een andere functie bij je huidige werkgever. Dat je jobcoach je extren laat solliciteren vind ik vreemd om te horen

Ik sta daar van te kijken . Mijn werkgever heeft deze ingezet om mij te begeleiden naar passend werk buiten de eigen werkgever . Wat we dan aan begeleiding noemen ahum en passend werk is ook al heel moeilijk te vinden .Maar goed waar kan ik deze info vinden dat dit zo is John?

Verder heb ik een klacht ingediend over de manier waarop deze jobcoach handelde. Heb nu een collega van haar maar die zegt eigenlijk hetzelfde alleen op een vriendelijke manier .Komt er kort op neer dat het nu wel eens tijd wordt voor betaald werk na anderhalf jaar ziek volgens haar en het UWV vind dit straks ook zegt ze dan. Tja ik weet wat het UWV wil en dat ze me niet gaan afkeuren omdat deze wet er is wat ik overigens een stomme wet vind. Want door deze wet blijf ik in kringetjes ronddraaien . Ik solliciteer maar wordt niet aangenomen want ik heb beperkingen en dan solliciteer ik weer want dat moet van de coach  en dan zegt de volgende werkgever weer nee want ik heb beperkingen en ze willen dat risico niet nemen bla bla bla .En ondertussen wordt ik niet beter want wat ik heb wordt niet beter en kan in de toekomst alleen maar slechter worden .Stress is ook al niet goed bij wat ik heb dat zorgt ervoor dat de beperkingen toenemen dus heb ik een heel traject doorlopen om te leren omgaan met stress grenzen aangeven en niet teveel hooi op je vork nemen etc etc maar deze maatschappij houd er geloof ik erg van om mensen op te jagen en  lak te hebben aan jouw ziekte (UWV) en nog beter en harder te laten presteren zodat je produktief bent en meer geld in het laatje brengt. En als je dat niet kan dan lig je er uit. Of ze zetten vrijwilligers in nadat ze de betaalde krachten hebben weg gedaan wegens bezuinigen .Dit is toch een cirkel die op deze manier nooit doorbroken wordt. Heeft iemand nog tips om in deze situatie je hoofd koel te houden ?Zijn er organisaties die mensen zoals ik steunen en ondersteunen?

John het volgende schreef jij ook :Dus pas op dat je zelf geen stappen zet, waar je later spijt van kan krijgen. Probeer zo goed mogelijk voor jezelf op te komen en zorg dat je een goed dossier opbouwt van alles wat er nu gebeurt en afgesproken wordt.

Met die stappen bedoel je solliciteren op werk wat niet passend is (zorgsector)om maar van het gezeur af te zijn? Ik heb hier een juriste van de vakbond over gesproken en zij geeft aan : Stel als ik hetzelfde werk kan  gaan  doen bij een andere werkgever die mij daarvoor wil aannemen terwijl ik bij mijn huidige werkgever arbeidsongeschikt voor deze functie , ik mezelf dus eigenlijk weer beter meld voor deze functie en de bedrijfsarts mij weer op geschikt voor deze functie kan zetten . gevolg kan denk ik zijn dat huidige werkgever gaat dwingen met ontslag want ik ben immers niet meer ziek geef ik aan  ? verder neem ik natuurlijk ook lichamelijk een groot risico en is de kans dat ik weer uit ga vallen groot. Dit is ook de rede dat ik het niet doe maar pfff wat moet ik dan om toch mijn eigen geld te kunnen verdienen en van het gezeur en al die druk af te zijn? Want dat is uiteindelijk wat er ook van me verlangd wordt. Terwijl ik gewoon wet en voel dat wat ik nu doe aan vrijwilligerswerk zo passend is bij mij en voor mij Juist omdat er geen druk op zit en ik het in mijn eigen tempo kan doen. Maar ja het is vrijwilligerswerk.

Iemand nog tips ,ideeën, herkenning  alles is welkom 🙂

 

Groetjes Donja

 

 

Hoi Donja,

Ik heb je verhaal gelezen en ga proberen hier weer antwoord op te geven.
Allereerst je vraag omtrent de jobcoach, dit kan je hier lezen,

https://www.uwv.nl/werkgevers/brochures/beleidsregl-uwv-protocol-interne-jobcoach-2015.aspx

https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-met-uitkering/voordelen-en-regelingen/detail/jobcoach/aanvragen-subsidie-interne-jobcoach

zie in dit stuk ook de verwijzing naar “Alle voorwaarden vindt u in het Protocol Interne Jobcoach.”
Hier kan je het volledig protocol lezen.

Ik begrijp dat zij vanuit de werkgever je graag weer aan het werk willen helpen, maar er zal dan ook eerst gekeken moeten worden of er bij je huidige werkgever voor jou passend werk (dus rekening houdend met je beperkingen die je nu heb door je ziek zijn) te vinden is.
Hebben ze jou gemeld je geen passend werk de kunnen bieden?

Ik heb je inderdaad (net als de juriste je aan heb gegeven) hiervoor willen waarschuwen.
Zowel jij als je werkgever hebben verplichtingen ten opzichte van elkaar in de situatie waarin jullie nu zitten. Jij ben helaas ziek geworden, daar kan jij ook niets aan doen. Nu moeten zowel hij als jij samen volgens hetgeen de wet voorschrijft hier mee omgaan.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/index.aspx

Ik hoop dat je iets aan bovenstaande informatie heb. Als je nog vragen heb stel ze gerust. We zullen proberen je zo goed mogelijk te helpen.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en succes, en beterschap!

Mocht je hierover een keer met lotgenoten willen spreken, weet dat je daarvoor ook meer dan welkom ben op de koffietafels welke verspreid over het land op verschillende data’s worden georganiseerd.
Ze zijn te vinden hier op de website onder het kopje “Koffietafel”.
Met vriendelijke groet,
John

Goeiemorgen,

Bedankt John.

Ik zit in 2e spoortraject omdat huidige werkgever geen passende arbeid kan bieden.

Om mij weer aan een betaalde baan te krijgen bij andere werkgever heeft huidige werkgever een jobcoach ingehuurd.

De manier waarop deze jobcoach te werk gaat is meer demotiverend en heeft een agressief assertieve benadering. Ze zit er meer om mij de grond in te trappen dan mij te steunen en te begeleiden . Elke 2 weken moet ik naar haar toe en we schieten geen zak op. Ondertussen solliciteer ik ,doe mijn best en doe daarnaast ook 2 ochtenden vrijwilligerswerk. Nu wil ze dat ik met het vrijwilligerswerk stop om zo nog meer tijd aan mijn solliciteren te besteden. Terwijl ik dit vrijwilligerswerk fijn vind om te doen en ik van thuiszitten alleen maar beroerder wordt plus dat ik zo toch nog meedraai in een soort van arbeidsproces. Verder solliciteer ik er gewoon naast heb er nu al weer in 1 week tijd 2 via de mail en 2 ben ik gewoon een bedrijf binnen gelopen om te vragen of ze werk voor me hebben. Dus het vrijwilligerswerk zit het solliciteren niet in de weg. Ik ben niet van plan om te stoppen met het vrijwilligerswerk alleen als ik een betaalde baan heb gevonden stop ik . Kan zij mij er toe dwingen om nu te stoppen, heeft zij dat recht ?Moet ik daar naar luisteren? Verder vind ze ook dat ik minimaal 3 sollicitaties per week moet doen … Is dit een verplichting? Op de site van het UWV lees ik dat mensen die een uitkering krijgen er minimaal 1 per week moeten doen. Niet dat ik er niet meer dan 1 wil doen maar als ik maar 1 vacature vind dan zou dat betekenen dat ik er nog 2 die nergens op slaan moet gaan doen. verder zegt zde steeds straks als je bij het UWV zit doen ze ook zo bla bla bla ..ik zit nog niet bij het UWV . Ik leef nu zeg ik dan.

 

Groetjes Donja

Goeiemorgen,

Bedankt John.

Ik zit in 2e spoortraject omdat huidige werkgever geen passende arbeid kan bieden.

Om mij weer aan een betaalde baan te krijgen bij andere werkgever heeft huidige werkgever een jobcoach ingehuurd.

De manier waarop deze jobcoach te werk gaat is meer demotiverend en heeft een agressief assertieve benadering. Ze zit er meer om mij de grond in te trappen dan mij te steunen en te begeleiden . Elke 2 weken moet ik naar haar toe en we schieten geen zak op. Ondertussen solliciteer ik ,doe mijn best en doe daarnaast ook 2 ochtenden vrijwilligerswerk. Nu wil ze dat ik met het vrijwilligerswerk stop om zo nog meer tijd aan mijn solliciteren te besteden. Terwijl ik dit vrijwilligerswerk fijn vind om te doen en ik van thuiszitten alleen maar beroerder wordt plus dat ik zo toch nog meedraai in een soort van arbeidsproces. Verder solliciteer ik er gewoon naast heb er nu al weer in 1 week tijd 2 via de mail en 2 ben ik gewoon een bedrijf binnen gelopen om te vragen of ze werk voor me hebben. Dus het vrijwilligerswerk zit het solliciteren niet in de weg. Ik ben niet van plan om te stoppen met het vrijwilligerswerk alleen als ik een betaalde baan heb gevonden stop ik . Kan zij mij er toe dwingen om nu te stoppen, heeft zij dat recht ?Moet ik daar naar luisteren? Verder vind ze ook dat ik minimaal 3 sollicitaties per week moet doen … Is dit een verplichting? Op de site van het UWV lees ik dat mensen die een uitkering krijgen er minimaal 1 per week moeten doen. Niet dat ik er niet meer dan 1 wil doen maar als ik maar 1 vacature vind dan zou dat betekenen dat ik er nog 2 die nergens op slaan moet gaan doen. verder zegt zde steeds straks als je bij het UWV zit doen ze ook zo bla bla bla ..ik zit nog niet bij het UWV . Ik leef nu zeg ik dan.

 

Groetjes Donja

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.