Home › Forums › Ziek en werken › 2 jaar ziek tijdens WIA/WGA – wat nu?
2 jaar ziek tijdens WIA/WGA – wat nu?
Tags: Arbeidscontract
-
17 februari 2026 om 13:27
Alle reacties zijn welkom!
Ik heb sinds 2020/2021 een WIA/WGA, afgekeurd voor 67%. Sinds 2022 weer wat aan het werk gegaan, eerst 6u en toen 8u, waarmee ik financieel de drempel haalde voor een aanvulling op de basis uitkering waar ik in vervallen was.
Eind februari 2024 ziek gemeld bij werkgever en uwv omdat het niet meer ging, om dezelfde redenen als afkeuring (en daarbij corona). Nu ben ik in twee jaar tijd opgebouwd naar 3u. Ik had met ziekmelding gelijk een herkeuring aangevraagd maar hier wacht ik nog steeds op. Begin maart a.s. ben ik twee jaar ziek. Het ontslag verbod en de betaalverplichting voor mijn ziekteuren vervallen nu allebei. Mijn werkgever heeft aangeboden uit elkaar te gaan via een VSO waarbij ik al mijn rechten houdt (ww, uitbetaling vakantiegeld, etc) en dit direct te laten in gaan. Vervolgens kwamen ze hier op terug, er was een fout gemaakt. Ze mogen mij wel aanhouden voor de 3u die ik nu werk en ik mag kiezen: een contract voor 8u en blijven proberen opbouwen, een contract voor 3u met VSO voor de overige 5u of een VSO voor de gehele 8u.
Los van dat mijn psychische klachten het moeilijk maken om om te gaan met deze situatie en een keuze te maken die het beste is voor mijn welzijn, weten we ook niet goed wat het meest verstandige keuze is met oog op de uwv keuring en mijn rechten. Qua salaris/uitkering ga ik sowieso enorm omlaag bij alle verschillende opties, die drie uur werk gaan daar geen enorm verschil in maken. Dus dat is niet van doorslaggevende invloed.
Ik ga ook juridisch advies vragen via de verzekering maar ben benieuwd naar de inzichten/ervaringen van anderen
-
Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door
M.
-
Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door
-
17 februari 2026 om 14:46
Hallo,
Heel verstandig om juridisch advies te vragen omdat het behoorlijk in de hoogte van je uitkeing kan schelen. Veel hangt af van je oude inkomen en wat je inkomen was in je huidige baan. Dat bepaald de hoogte van je eventuele nieuwe uitkering. Het kan zijn dat je de oude terugontvangt of dat je een nieuwe WIA krijgt op basis van je huidig inkomen.
Welke keuze je moet maken ten opzichte van je huidge uren bij jewerkgever hangt grotendeels van je zelf af. Je bent al eerder uitgevallen in dit werk, dus de grote vraag die je jezelf moet stellen is of het werk dat je doet wel geschkt voor je is. Zul je in de toekomst mogelijk weer uitvallen door dit werk?
Maak geen keuze vordat je geden juridisch advies hebt gehad over de gevolgen.
-
Anoniem
23 februari 2026 om 15:31Hallo M,
Ik kan mij helemaal bij Socrates aansluiten. Het is en blijft een juridisch traject en dan is juridisch advies het enige dat helpt. Via het Juridischloket.nl of Rechtwijzer.nl kom je al een stukje verder. Telefonisch contact en advies van het Juridisch loket is gratis wanneer je onder een bepaalde inkomensgrens valt.
Zo te lezen heeft jouw werkgever vertrouwen in jou. En wil je graag houden ongeacht het risico op verdere terugval of de kansen op verdere uitbouw van uren. Dat is een mooi compliment!
Met veerkrachtige groet!
-
23 februari 2026 om 17:58
Dankjewel voor het meedenken en jullie reacties!
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.