Home Forums Mijn Verhaal 2 jaar in ziektewet, wachten op keuring

2 jaar in ziektewet, wachten op keuring

8 Started on: 1216 februari 2024 om 15:47

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb me hier aangemeld omdat ik niet weet wat ik moet doen. Ik zit sinds 31 januari 2 jaar in de ziektewet. Nu is het wachten op de wia keuring.

In verband met een ongeluk ben ik in de ziektewet beland, ik deed fysiek werk. Na het ongeluk heb ik minder uren gewerkt. Ik heb, net als de bedrijfsarts, aangegeven dat ik ook opensta voor een administratieve functie, ik ben redelijk goed opgeleid. Maar daar is niks mee gebeurd.

Ik heb lichamelijke en mentale (burnout-achtige) klachten, hierdoor is mijn belastbaarheid niet heel hoog. Ik kan waarschijnlijk geen fysiek werk meer doen, voorlopig.

Na ruim een jaar is spoor 2 ingezet (naast spoor 1) echter dit was niet succesvol. Ik werd onder druk gezet om veel te solliciteren, echter ik werd steeds afgewezen, ook kon ik geen werkervaringsplekken vinden. Daarnaast zit ik in een revalidatietraject. Op last van de bedrijfsarts is spoor 1 stopgezet, en later ook spoor 2, om mij volledig op de revalidatie te kunnen richten.

Spoor 2 is nu afgelopen omdat de loondoorbetalingsplicht is gestopt. Ik krijg nu een voorschot. De werkgever is eigen risicodrager, dus ik blijf aan hen verbonden. Ik denk dat ik weer in een traject kom met een re-integratieburo waarbij het niet opschiet. Want ik wil HEEL graag weer aan de slag. Geen vertrouwen meer in werkgever, deze heeft eigenlijk weinig gedaan om tot een oplossing te komen.

Ik wil ook de keuring naar voren halen, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Ik heb geen zin om weer een jaar niet vooruit te komen. Daarnaast is mijn inkomen ook aan de lage kant, door de 70% betaling.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil graag dat het uwv mij helpt om te re-integreren. Of zijn er andere mogelijkheden? Uwv heeft wel gezegd dat de werkgever eigen risicodrager is (wat dus in mijn nadeel is) maar als het niet goed verloopt dat ik een beroep kan doen op het uwv. Of zijn er mogelijkheden bij buro’s die ervaring hebben met mensen in de ziektewet ergens te plaatsen?

Heeft het uvw mogelijkheden om iemand ergens te plaatsen, want ik wil echt heel graag, ook al is het (in eerste instantie) voor minder uren.

Graag verneem ik van jullie.

Mvg, William

Je werkgever eigenrisicodrager moet in samenspraak met jou, zorg dragen voor je reintegratie. Voor beiden geldt een plicht om zich actief op te stellen. Blijft 1 van parijen in gebreke dan kunnen er sancties volgen vanuit het UWV.

Dat de werkgever eigenrisicodrager is maakt dit niet anders, alleen moet hij langer je uitkering betalen omdat je geen werk hebt. Het is dus voor een eigenrisicodrager financieel aantrekkelijekr je goed te begeleiden naar ander werk. Gaat dat niet goed neem dan contact op met UWV.

UWV doet de reintegratie in jouw geval dus niet zelf, maar je kan wel bij UWV terecht voor hulpmiddelen en voorziening. (Denk aan vergoeding van aangpast vervoer of een speciale stoel om te kunnen werken). Zie: https://www.uwv.nl/particulieren/voorzieningen/voorzieningen-werk

De keuring naar voren halen is vrijwel onmogelijk. Je had allang gekeurd moeten zijn, maar er is een tekorrt aan artsen bij het UWV waardoor er lange wachttijden bestaan.

Het is goed dat je weer wilt werken. Dat is ook heel belangrijk en niet alleen financieel. Pas wel op dat je geschikt werk vindt, zodat je niet over enige tijd weer uitvalt.

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Bedankt voor de reactie.

Wat zijn goede mogelijkheden om geschikt werk te vinden / krijgen. Zijn er manieren regelingen voor dat je geholpen wordt daarmee? Omdat spoor 2 bij het re-integratieburo niet succesvol was.

Je zou toch bijna zeggen dat een instelling als het uwv daar alle belang bij heeft, het scheelt hen geld en er is een groot tekort aan werknemers.

Kan ik bijvoorbeeld in aanmerking komen voor het doelgroep-register, aangezien ik wel beperkingen heb die het normaal naar werk zoeken in de weg staan.

groet, William.

je zult eerst moeten afwachten wat er uit je keuring komt zodat je weet welke arbeidsbeperkingen je (volgens UWV) hebt. Nieuw werk zul je met deze beperkingen in het achterhoofd moeten zoeken. je werkgever moet je daar de komende 10 jaar als eigenriscodrager bij begeleiden.
Je kunt daarbij ook denken aan herscholing en een opleiding gaan volgen of een simpel iets als een sollicitatietraining.

Of je onder het doelgroepen regioster valt beslist het UWV bij je keuring voor de WIA. Lang niet iedereen val onder het doelgroeperegister.
Meer info: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/doelgroepregister

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Dank voor de reaktie.

Natuurlijk heb ik nog een vraag. Stel ik moet solliciteren, omdat ik niet volledig word afgekeurd (afgekeurd worden is overigens beslist niet mijn doel).

Ik heb in dat geval dus sollicitatieplicht, wat prima is, ik werk mee, want ik wil weer aan het werk. Maar stel, door mijn beperkingen of omdat ik al twee jaar werkervaring mis, lukt het niet om snel iets te vinden. De werkgever is verantwoordelijk voor de re-integratie, moeten zijn dan ook mijn uitkering betalen?

Als ik mijn best doe in het re-integratietraject, dan kan ik er immers niks aan doen dat ik geen nieuw werk krijg.

Je werkgever is eigenrisicodrager voor de WIA. Dat betekent dat hij gedurende 10 jaar verantwoordelijk is voor jouw reintegratie en de komende 10 jaar je uitkering betaald. Daarna neemt UWV de zaak over.
UWV betaald ook als je in de IVA terecht mocht komen Vadaar dat werkgevers soms proberen werknemers volledig in de IVA te laten belanden.

Het gaat om je best doen en voldoende inspanningen te verrichten.Dat geldt ook voor je werkgeevr, die daar dus een financieel voordeel bij heeft. Hoeminder hoog je uitkering, hoe minder zij zelf hoeven te betalen.

Hou overigens de transactie vergoeding in de gaten en evrgeet niet je pensioenfonds te informeren. Bij sommige pensioenfondsen bouw je in de WIA gratis pensioen op. Dat is aan de pensioenfondsen zelf. Informeer daarnaar.

Dank voor de reactie,

Werkgever betaalt dus de wia-uitkering. Dus stel ik word voor 50% afgekeurd, dan betaalt mijn werkgever dat.

Maar voor de andere 50% moet ik dan zelf een andere baan vinden, wat lastig kan zijn, ivm verschillende factoren, zoals beperkingen en een gat in mijn cv.

Dus stel dat lukt niet? Moet de werkgever dat gedeelte dan ook betalen, omdat zij verantwoordelijk zijn voor mijn re-integratie?

Net als in het geval dat je de uitkering van UWV zou krijgen is de werkgever verantwoordelijk voor de betaling van je uitkering en meer niet. Dat je vervolgens geen geschikte baan kunt vinden is jammer maar simpel gezegd jouw financieel probleem.Het is dus van belang dat je probert te reintegreren en een nieuee baan krijgt. Afhankelijk van je woonplaats, je beperkingen en je opleiding is dat meer of minder moeilijk. Sommige hebben geluk en vinden snel een baan.

Er zijn overigens vangnetten mocht het gezinsinkomen onder de bijstandnorm komen.

Dank voor de reactie,

Oké, het is dus een vrij lastige situatie waar ik in zit. Een situatie waar ik geheel buiten mijn schuld in terechtgekomen ben.

In elk geval bedankt. Mag ik u een pb sturen trouwens?

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.