Home Forums Mijn Verhaal 100% ziekmelden.

100% ziekmelden.

6 Started on: 1223 oktober 2023 om 13:12

lieve mensen,
ik heb sinds vorig jaar een WIA. Deze is 1 maand na de medische keuring al naar een vervolguitkering gegaan omdat ik voor die tijd voorschot had gehad. Ik ben 71% afgekeurd. Ik ontvang 50% van het minimumloon en dat wordt aangevuld door mijn arbeidsongeschiktheidspensioen. Gelukkig. De verzekeringsarts heeft de keuring telefonisch gedaan. Ondanks mijn verzoek om haar persoonlijk te spreken zodat ze al mijn dossiers estukken kon inzien. Dat was niet nodig. De arbeidsdeskundige gaf aan dat ik beter niet in bezwaar kon gaan omdat de kans aanwezig was dat ik dan nog minder of helemaal niets meer zou krijgen. Hij suggereerde ook dat het wel prettig was om samen niet meer te hoeven werken op onze leeftijd. Mijn man is nl.met vervroegd pensioen gegaan om mij te kunnen bijstaan. 8 maanden geleden ben ik opgenomen geweest in een GGZinstelling. Het gaat nog steeds niet goed met me. Ik heb de opname doorgegeven aan UWV. Niets meer van gehoord. Ook heb ik een operatie ondergaan onlangs aan mijn linkerhand. Mijn rechterhand was al beperkt en was ook 1 vd redenen dat ik afgekeurd ben. Naast de psychische klachten. Aangezien mijn beperkingen zijntoegenomen zou ik een hoger arbeidsongeschiktheidspercentage hebben. Maar ik durf me niet volledig ziek te melden.
Ik word er zenuwachtig van. De psych zegt dat ik niet kan werken, maar toch durf ik het niet door te geven aan het UWV.

Ook heb ik nog een vraag. Mijn maatmanloon was 4090 in 2022. Is dat nu hoger? En de verdienbedragen als je wel aan het werk gaat om een hogere uitkering te krijgen. Gaan die ook omhoog met een index?

Hallo,

Aan wat UWV zegd zou ik me niet al te veel aantrekken. Ze zijn er niet om jouw belang te dienen.
Een herkeuring aanvragen betekent inderdaad dat er soms een lagere uitkering uit voorkomt. Dat is in princiepe waar. Maar als je behandelaar aangeeft dat je niet in staat bent te werken en tijdelijke opgenomen en geopereerd bent aan je hand bent geweest zou ik melden dat de ziekte is toegenomen. Helemaal als je bovendien niet op een spreekuur bent gezien ondanks dat je daarom verzocht hebt.
In jouw geval zie ik niet snel een lagere uitkering als resultaat.

De bedragen zijn inderdaad geindexeerd en gaan jaarlijks iets omhoog. UWV kan voor je berekenen hoeveel je op dit moment mag bijverdienen zonder dat het gekort wordt.

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Dank je Socrates. Je geeft aan dat het UWV er niet is om mijn belang te dienen. Ik begrijp dat niet zo goed. Kun je me dat uitleggen?
En is het een vast indexpercentage? Dan kan ik het zelf berekenen. Niet dat ik in staat ben om te werken maar om uit te rekenen hoe hoog het arbeidsongeschiktheidspercentage nu zou zijn met de andere bedragen. Dank voor je snelle reactie.
Bodine

Het UWV is een staatsorgaan dat een sociale verzekeringswet uitvoert. De overheid heeft er geen belang bij dat iedereen ruimhartig een uitkering krijgt, dus tracht UWV dat zo veel mogelijk in te perken en heel streng te zijn. Al snel zegd UWV dat iemand niet of minder arbeidsongeschikt is dan in werkelijkheid het geval is.

Het is geen vast index percentage, het verschilt per jaar en is afhankelijk van de
situatie. Zo zijn begin dit jaar veel uitkeringen bijna 10% omhoog gegaan. Wat ik je wel kan zeggen is dat je bij volledige arbeidsongeschiktheid geen 50% maar 70% zou krijgen. Mogelijk ben je zelfs definitief volledig arbeidsongeschikt en kom je in aanmerking voor IVA. In dat geval zou je 75% krijgen van je oude loon.

Dank je Socrates. Ik krijg 50% van het minimumloon. Niet van mijn maatmanloon
Ik ga erover nadenken of ik me wel of niet ziek meld
Ik blijf het doodeng vinden. Want een lagere uitkering of niets zou desastreus zijn. Wordt vervolgd. Als mensen tips hebben hoor ik ze graag. Weet iemand bijvoorbeeld of ze op latere leeftijd (57)anders keuren dan bij een jonger iemand?
Gr. Bodine

desondanks is de IVA uitkering, net als de voleldige arbeidsongeschiktheidsuitkering, gebaseerd op het loon dat je verdiende in het jaar voordat je ziekwerd. (het gemiddelde over die 12 maanden)

Miomenteel heb je een vervolguitkering en indien de arbeidsongeschiktheid tussen de 65 en 80% is bedraagd deze 50,75 % van het minimumloon. Bij 55 tot 65% arbeidsongeschiktheid zou dat 42% van het minimumloon worden.

De keuring is hetzelfde, ongeacht de leeftijd.

Goedemorgen Socrates e.a., Nog een vraag (paar vragen….); ■zit er een maximumperiode aan vast tot wanneer je in de wia kunt aangeven dat je gezondheidssituatie is verslechterd? ■Maw kan dat nog als je al jaren in de vervolguitkering zit? ■Kom je dan nog in aanmerking voor een hogere uitkering?

■Is de maatregel die in juli 2024 plaats gaat vinden ook relevant voor diegenen die niet volledig zijn afgekeurd, maar geen werk hebben?

Bedankt weer, groet Bodine

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.