Home Forums Ziek en werken 100% arbeidsongeschikt in de WGA

100% arbeidsongeschikt in de WGA

5 Started on: 125 augustus 2022 om 09:23

Hallo allemaal,

Blij dat ik deze community gevonden heb. Al veel gelezen en mooi om te zien hoe iedereen zijn best doet van zijn situatie het beste te maken! En aangezien iedere situatie toch weer net anders is post ik ook mijn vraag. Hoop dat iemand hier meer van weet dan ik op dit moment.

Ik ben vanuit de WW in de ziektewet (2019) gekomen en na 2 jaar in de ziektewet, eind 2021 in de WGA. Ik ben toen voor 100% arbeidsongeschikt verklaard. Ik werk hard aan mijn herstel maar mijn aandoening heeft een grillig verloop dus qua werk zal ik iets moeten vinden dat veelal thuis gedaan kan worden waar mijn bureaustoel, rek en strek matje, even rusten op mijn matras, fysiobal etc zijn zodat ik mijn dag helemaal zelf kan indelen en daarnaast bv 1 dagdeel per week naar kantoor.

Deze functies zijn er wel maar ook weer niet legio. Ik was dan ook erg blij toen een kennis van mij belde om te sparren over een bedrijfssituatie waar mijn expertise van pas komt. Na hierover gesproken te hebben, vroeg hij mij een paar dagen later of ik interesse had in een baan in zijn bedrijf. Deze functie is op mijn lijf geschreven.

Deze kennis weet niet dat ik een WGA uitkering krijg en ik kan hem dit ook niet vertellen (te lang verhaal voor hier, complexe familie situatie). Mijn belangrijkste vraag is; stel dat ik ja zeg op zijn aanbod van een jaarcontract en ik na bv 6 weken zeker weet dat ik het niet aan kan en ik zeg mijn baan bij hem op moet ik zeker weten dat hij er niet achter komt dat ik een WGA-uitkering krijg. Is dit mogelijk?

In het geval dat ik de baan niet aankan wil ik dus mijn baan opzeggen in plaats van mij ziek melden, want dan weet ik zeker dat hij er achter komt dat ik een WGA uitkering krijg.

Als tweede vraag (maar wellicht is dit al eerder volledig belicht in het forum; dus verwijs me daar gerust naar) ben ik benieuwd of ik direct weer terug kan naar mijn WGA uitkering als ik na bv 6 weken die baan opzeg?

Groet en dank,
Peter

Als je niet wilt dat men er achtter komt dat je arbeidsongeschikt bent dan moet je de baan niet aannemen.

Als de beperkingen van invloed zijn op je werkzaamheden moet je het melden, niet melden is reden voor ontslag en dan ben je verwijtbaar werkeloos. Je krijgt dus geen WW-uitkering of bijstand.
Zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2022:4697

Wordt je weer ziek of kan je de baan niet aan, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk uitkomen. Mogelijk kun je dat inderdaad ondervangen door zelf ontslag te nemen als je ziek wordt, maar dan ben je verwijtbaar werkeloos. Een dat heeft zoals gezegd gevolgen voor je recht op een uitkering.

Kun je het werk niet aan dan kun je, eventueel de oude utikering weer krijgen. Dat is mede afhankelijk van hoe lang je al werkt en of je nog een gedeeltelijke WGA uitkering ontvangt of deze is beiendigd. Daarnaast kan ook een rol spelen of het feit dat je opneiuw bent uitgevallen evroorzaakt bent doordat je werk bent gaan doen dat je niet aan kan. (Iemand met rugklachten moet geen bijvoorbeeld verhuizer willen worden, dan is de arbeidsongeschiktheid zijn eiegne schuld).

Je bent niet voor niets 100% arbeidsongeschikt. Vraag je af welke werkzaamheden je moet verrichten en of je dat kunt met je huidige beperkingen, die je bovendien geheim wenst te houden. Denk je echt dat je werkgever het voldoende vindt dat je slechts 1 dagdeel per week naar kantoor gaat, of zal dat invrband met je werkzaamheden regelmatig toch meer zijn?

Ik hoopmdat je hier iets aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Dank voor je reactie.

Het is een gouden mogelijkheid, helemaal naar mijn omstandigheden, om te kijken of ik het aankan met iets waar ik goed in ben en mezelf een stuk nuttiger/gelukkiger voel dan nu dus als ik het doe is er altijd nog de proeftijd waar ik gebruik van kan maken als het niet gaat.

Het is een risico dat je neemt. op zich begrijp ik dat het werk dat je ligt een stuk prettiger is dan niets zitten doen, en financieel voordeliger. Maar je loopt een risico dat je werkgever er achter komt. Dat kan dus grote problemen opleveren, ook financieel.

Men komt er zo ie zo achter als je gedurende de eerste 5 jaar langer dan een maand ziek bent, op dat moment wordt de ziektewet namelijk overgenomen door het UWV vanwege je huidige arbeidsongeschiktheid. Dit is om te stimuleren om arbeidsongeschikten in dienst te nemen.

Zou je het niet moeten verzwijgen dan zou je situatie een stuk beter zijn. Maar het is zoals het is.

Ik vond nog dit: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/re-integratie-tijdens-mijn-wga-uitkering/solliciteren-met-een-wga-uitkering

Blijkbaar ben je na twee maanden verplicht te vertellen dat je in de WIA/WAO zit en dus de no-riskpolis geldt, als de werkgever hier expliciet naar vraagd.

Als je al in jouw situatie werk aan neemt dan moet je er 100 % zeker van zijn dat dit werk ook echt toekomst heeft en bij jou past. De arbeidsmarkt is krap en veel werkgevers slagen er niet of nauwelijks meer in om personeel te vinden. Het bereft veelal impopulaire banen aan de onderkant vd arbeidsmarkt.
Dat maakt jouw positie op de arbeidsmarkt niet beter. Want zodra de arbeidsmarkt ruimer wordt wat zeer reëel is gezien de op handen zijnde energiecrisis ben jij exit. Dus: bezint eer ge begint..

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.