Home Forums Nieuws ‘Arbeidsongeschiktheidsuitkering via telefoon? Onmogelijk, zegt UWV-arts’

‘Arbeidsongeschiktheidsuitkering via telefoon? Onmogelijk, zegt UWV-arts’

6 Started on: 1217 april 2020 om 09:40

‘Arbeidsongeschiktheidsuitkering via telefoon? Onmogelijk, zegt UWV-arts’

Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, mogen artsen van het UWV geen cliënten meer zien. Toch moet het werk doorgaan. Maar artsen melden dat ze geen arbeidsongeschiktheidsuitkering toe kunnen kennen op basis van een dossier en een telefoongesprek. “Spreekuurcontact is noodzakelijk.”

Dat schrijft Trouw na gesprekken met UWV-artsen die beoordelen of iemand een arbeidsongeschiktheidsuitkering (Wia of Wajong) krijgt. Zo’n uitkering kan voor het leven zijn. Verzekeringsartsen vinden dat ze geen goede beslissing kunnen maken als ze een cliënt niet kunnen zien.

Daar is de directie van het UWV het niet mee eens. Uit het Corona Crisisplan van het UWV, dat de krant heeft ingezien, blijkt dat de afhandeling van uitkeringsaanvragen geen vertraging op mag lopen. “Het is niet de bedoeling dat we beoordelingen doorschuiven naar een later tijdstip. Dat zou ons op een grote achterstand zetten.”

‘Niet ideaal’
Het UWV erkent dat dat ‘niet ideaal is’, maar vindt dat artsen ook op afstand een goede beslissing kunnen maken. In het crisisplan roept het artsen wel op om ‘andere keuzes te maken en soms bochten af te snijden’, maar ‘altijd zo dat je jouw handelwijze kan uitleggen aan de tuchtrechter’.

De voorzitter van de vakbond van verzekeringsartsen, Wim van Pelt, zegt in de krant dat ‘de directie compleet voorbij gaat aan de realiteit’.

‘Wensdenken’
Als voorbeeld noemt Van Pelt iemand die last heeft van zijn schouder. “Dan moet ik die schouder echt even zien om te oordelen wat nog wel en niet kan.” Zoiets op afstand beoordelen kan volgens de vakbondsvoorzitter niet.

“Het UWV stelt beleid vast vanuit wensdenken”, vindt Van Pelt. “We zullen de meeste mensen op een later tijdstip alsnog moeten zien.”

Bron: RTL Nieuws

 

Reactie vanuit het UWV;

Sociaal-medische beoordelingen tijdens coronacrisis

geplaatst op 17 april 2020Dagblad Trouw publiceerde vandaag een artikel waarin de belangenvereniging van verzekeringsartsen Novag kritiek uit op de manier waarop UWV omgaat met sociaal-medische beoordelingen tijdens de coronacrisis. De reactie van UWV komt daarin maar kort aan bod.

 

UWV hecht eraan goed uit te leggen hoe sociaal-medische beoordelingen plaatsvinden nu door de coronamaatregelen fysieke spreekuren (tijdelijk) niet mogelijk zijn. Daarom hier de volledige reactie die UWV aan Trouw heeft gegeven:

De coronacrisis vraagt veel van UWV. Aan de ene kant wordt met man en macht gewerkt aan de uitvoering van de NOW-regeling, aan de andere kant lopen alle andere taken ook door. Taken die in de uitvoering complexer zijn vanwege de beperkende maatregelen op basis van de adviezen van het RIVM. Dat geldt bijvoorbeeld voor de sociaal-medische beoordelingen. Uit veiligheidsoverwegingen voor burger en medewerker houden onze verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen geen fysieke spreekuren meer. Tegelijkertijd hebben klanten recht op een tijdige en zorgvuldige beoordeling.

De Divisie Sociaal-Medische Zaken van UWV heeft daarom, uiteraard in goed overleg met arbeidsdeskundigen, verzekeringsartsen, districtsmanagers, de medisch – en arbeidsdeskundig adviseur, een crisisplan opgesteld. Veiligheid, inkomenszekerheid, continuïteit en rechtmatigheid staan in dit plan centraal.

Uitgangspunt is dat we zoveel mogelijk doorgaan met het tijdig, goed en zorgvuldig afhandelen van (sociaal-medische) beoordelingen. Dat vraagt veel aanpassingsvermogen van onze medewerkers. In de praktijk zien we dat dit heel goed gebeurt.

Vertrekpunt is dat we (sociale-medische) beoordelingen blijven doen op basis van aanwezige informatie én gesprekken met klanten. Die gesprekken vinden nu niet meer op kantoor plaats, maar via de telefoon of (vanaf volgende week) een vorm van videobellen. Natuurlijk is dat niet de ideale situatie. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar daarmee is vaak nog steeds goed contact met de klant mogelijk. In veel gevallen is het mogelijk om op deze basis een goede beslissing te nemen.

Daar waar dat naar het oordeel van onze (verzekerings)artsen en/of arbeidsdeskundigen niet mogelijk is, vindt consultatie plaats van een adviseur. Mocht ook dan de conclusie zijn dat een definitief oordeel niet mogelijk is, dan kan dit uitgesteld worden tot een later moment waarop een fysieke afspraak weer mogelijk is of meer informatie beschikbaar is. In dat geval gaan wij, indien aan de orde, over tot het betalen van een voorschot.

UWV kiest niet voor het standaard uitstellen van beoordelingen. Dat is ons inziens ook niet in het belang van de klant. Wanneer het gaat om coulance met betrekking tot de terugbetaling van toegekende voorschotten, is dat een besluit dat niet aan UWV is.

Bron: UWV 

Dbo

Goedemiddag, begin april heb ik een telefonische keuring gehad, heb de verslaglegging hiervan en de FML lijst vandaag binnen gekregen. De arbeidsdeskundige krijgt nu dit verslag en hij gaat kijken in welke mate ik nu arbeidsgeschikt ben. Mogelijk word ik nog uitgenodigd voor een gesprek met de arbeidsdeskundige. Mocht dit niet nodig zijn, dan ontvang ik een brief met de uitslag.

Nu vroeg ik me af, mijn dossier is uitgebreid en volledig, er is veel medisch bewijs voor bepaalde onderdelen in mijn FML lijst. Ik heb bij Ergatis, onafhankelijke verzekeringsartsen, medische expertises en second opions ook een beoordeling laten opstellen, deze is ook in het bezit van het UWV. Echter heb ik hierover nu een vraag.

Het UWV en Ergatis ( zij hebben mij gezien, fysieke belastbaarheidstesten gehad, neuropsychologisch onderzoek gehad en psychisch belastbaarheidstest gedaan) hebben echter verschillen in hun FML, vrijwel overal zijn ze het met elkaar eens, echter op het punt traplopen en zitten zit een nadelig verschil voor mij.

UWV vind ‘zitten’ licht beperkt ( werk en prive) en Ergatis vind ‘zitten’ beperkt en zo ook geld dit voor traplopen. Het UWV heeft mij natuurlijk niet gezien en dit niet kunnen testen. Maar voor mijn arbeidsgeschiktheid kan dit verschil wel heel belangrijk zijn. Verder is namelijk de lijst van Ergatis wel helemaal overgenomen. Kan ik dit ergens melden, verduidelijking vragen? 

Mijn andere vraag is; in de prognose geeft de arts aan; verwachting verbetering v.d belastbaarheid is redelijk tot goed. Echter in het telefonisch gesprek, wat we hebben opgenomen, zegt hij dat hij ook geen verbetering meer verwacht. Ook mijn bedrijfsarts ondersteund dit. Is dit iets wat ik nu al bespreekbaar moet maken of moet ik eerst het arbeidsdeskundige rapport afwachten?

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Met vriendelijke groeten Daphne

Hoi Daphne,

Heb je de uitslag van de beoordeling al binnen? zelf heb ik het traject van Ergatis ook gehad, van de week krijg ik de beoordeling van de VA, ook telefonisch.

gr Johanna

Dbo

Hoi Johanna, Ik heb het verslag van de arts en de opgestelde FML binnen, dit verslag was er binnen 2 weken. Ik wacht nu ongeveer een kleine maand op bericht van de arbeidsdeskundige. Elke dag wacht ik op een telefoontje of een brief. Ik heb eigenlijk ook geen idee hoe lang dit kan duren. Ik lees in het forum dat sommige dezelfde week al een gesprek hebben met de arbeidsdeskundige en bij anderen duurt het langer. Het verslag van Ergatis is wel bijna volledig overgenomen, dat is erg prettig, gezien hun ook uitgebreid onderzoek hebben gedaan. Succes Johanna, ben benieuwd naar jou ervaringen.

 

Ik wacht al sinds maart op een WIA keuring. Heb na afloop van de termijn een brief gekregen dat mijn keuring wegens de corona wordt uitgesteld. Heeft iemand enig idee wanneer het UWV weer gaat werken? Medisch specialisten, huisartsen etc hebben hun werk weer opgepakt, maar de keuringsartsen nog steeds niet.

Het geeft me veel stress, omdat ik na langdurige ziekte graag eindelijk duidelijkheid wil hebben.

Beste Bickel,
helaas zijn de UWV kantoren op dit moment nog gesloten. Wanneer zij weer opengaan is op dit moment niet bekend zie deze link voor meer informatie.
Ik hoop voor jou dat je snel duidelijkheid krijgt vanuit het UWV zodat je verder kan in je traject.
Met vriendelijke groet,
John

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.