Home Forums Mijn Verhaal Zondag 04-06-2017 (Waar ligt mijn grens?)

Zondag 04-06-2017 (Waar ligt mijn grens?)

5 Started on: 126 juni 2017 om 01:19

Pff het is nog maar 1 uur middags. Ik heb de hele dag nog voor mij en ik heb van alles gepand voor vanmiddag. Maar wat als je het gevoel hebt dat het eigenijk al genoeg is geweest.

Vanochtend was ik (zoals gewoonlijk) weer vroeg wakker. Ik logeer dit weekend bij mijn moeder en door de pijn in mijn rug kon ik niet in bed blijven liggen.

Mijn hoofdpijn begint alweer terug te komen. Een lumbaalpunctie werkt helaas maar heel eventjes. Ik sta op en neem mijn hoofdpijn voor lief. Want het is draagbaar en voel me over het algemeen erg energiek.

Ik neem een lekkere warme douche, trek fijne kleren aan, neem mijn lading pillen in en eet 2 beschuitjes. Opgewekt stuur ik mijn vriendin een Whatsappje dat ik klaar ben om de hond uit te laten.

We hadden gisteren afgesproken dat we s’ochtens samen een lekkere wandeling met de hond zouden maken. Dat is gezellig, de hond is uit geweest en hij raakt ook direct zijn energie kwijt.

Helaas was de hond niet de enige die zijn energie kwijt raakte. Tijdens het lopen voel ik langzaam de hoofdpijn toenemen. De druk achter mijn ogen word erger en mijn oren beginnen te ruizen. 

Het word steeds lastiger om gezellig te kletsen en naar 1,5 km denk ik: Laat ik onopvallend terug lopen naar huis. Mijn vriendin kletst gezellig door en ze heeft gelukkig niet door dat ik een eerdere afslag genomen heb en dat we terug naar huis lopen.

Eenmaal terug thuis voel ik mij niet zo lekker. Ik laat het mijn vriendin niet merken en vraag of ze in de achtertuin een bordspelletje wil spelen. Het is namelijk gezellig en ik zie haar niet zo vaak.

We spelen yahtzee. Een van mijn favoriete spelletjes. Echter had ik er niet over nagedacht dat mijn hoofd op ontploffen stond en dat ik dan ook nog eens dobbelstenen bij elkaar moet optellen. 

Deze kleine dingen lijken zo simpel, maar mijn geheugen en denkkracht zijn sinds dat ik IIH heb flink achteruit gegaan. Yahtzee spelen was achteraf dan ook niet zo slim en ik was blij dat ze na het spelletje naar huis ging.

En nu?? Nu ben ik op. Ik ben moe, maar mijn hoofdpijn is terug gezakt naar een voor mij normaal niveau. Vanmiddag staat er nog van alles op de planning.. maar waar ligt mijn grens?? Ik wil zo graag van alles, maar gaat dat mij wel lukken? Is het wel verstandig en voel ik mij morgen dan niet nog beroerder?

Nu even uitrusten en dan door met de rest van de dag….

 

 

 

 

 

 

Hoi Ingeborg,

Als ik je verhaal zo eens terugloop, zou ik voorstellen (zoals ik het vanuit mij aanvoelen): vanaf de WhatsApp alles verstek laten gaan. Dus appen aan je vriendin dat je je te moe voelt om te gaan wandelen met de hond. Alles wat erna was ingepland, afzeggen. Dan vanaf 13:00 uur (na die 2 beschuitjes) rust nemen en niks meer doen.

Groetjes,

Zinga

Hoi Ingeborg,

ja dat is een hele belangrijke en moeilijke vraag, waar ligt je grens.
Helaas is dat iets wat alleen jij volgens mij aan kan voelen. En dan blijft het heel erg moeilijk om die grens te bewaken en nee te durven zeggen. Of je accepteert dat je je grens overgaat en daar dan later de negatieve gevolgen van heb. Maar dan heb je wel gedaan wat je wilde doen en kan je hopelijk met voldoening (en een lach op je gezicht) terug denken aan wat je gedaan heb.
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je nu weer wat hersteld ben.
Vriendelijke groet, John

Ha Ingeborg. Ik heb zelf jaren terug een burnout gehad. Ik moest ook leren waar mijn grenzen lagen. Ga de dingen eens tegen elkaar afwegen. Wat vind je belangrijk? Voor mij was het belangrijk om mijn energie over de gehele dag te kunnen verdelen. Dit houdt in dat je keuzes gaat maken. In jouw geval zou ik eerst jouw vriendin uitleggen dat zo’n wandeling je heel veel energie kost. Ik weet niet hoe groot je hond is, of hij kort of lang uitgelaten moet worden? Als hij lang uitgelaten moet worden zou ik een klein stukje met mijn vriendin gaan lopen, en vragen aan haar of zij nog een extra blokje om gaat met de hond. Zo krijg jij geen hoofdpijn en kun je daarna gezellig een spelletje doen.  Maar luister naar je lichaam! Alles doseren. Sommige dingen kosten energie en andere dingen geven energie. Maar vertel altijd eerlijk tegen de ander hoe jij je voelt. Leg uit dat alles je heel veel energie kost, en dat je dat graag wil doseren over de hele dag. Voel je niet bezwaard. Dat begrijpen ze heus wel en zijn alleen maar blij als je dat eerlijk zegt. Mensen die gezond zijn staan daar vaak niet bij stil! Maar bekijk het verder gewoon van dag tot dag. De ene dag heb je meer energie dan de andere dag. Beslis ’s morgens van te voren wat jij het liefst wil doen. Want iets wat je super leuk vindt geeft ook weer veel energie. Je kunt nl op twee manieren moe worden. Moe en spijt hebben van wat je zoveel energie gekost heeft, of moe maar voldaan! Dat is een heel verschil! Hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes Gerrie

Beste Ingeborg en Gerrie,

Ik wil met jullie de volgende link delen.
Deze gaat over de lepeltheorie. Misschien heb je er iets aan en kan het je hulp bieden.

http://chronischsamensterk.nl/lepeltheorie/

Met vriendelijke groet, John

Ha John, ik heb het zelf onder controle hoor. Heb toch even de site bekeken, maar wordt makkelijk en eenvoudig uitgelegd. Hier kun je inderdaad wat mee.

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.