Home Forums De keuring en erna WIA keuring afgekeurd 80-100 vraag

WIA keuring afgekeurd 80-100 vraag

8 Started on: 1210 juni 2020 om 17:27

Ik heb een vraag ik ben afgekeurd voor 80-100 procent en krijg een WIA uitkering loongerelateerd. Ik ben gekeurd door de verzekeringsarts en hoefde niet naar de arbeidsdeskundige.

In mijn rapport staat dat ik geen duurzame benutbare mogelijkheden heb om te werken en dat ik over 12-18 maanden opnieuw word opgeroepen voor een herkeuring.

Aan de telefoon werd geopperd dat ik misschien wel vrijwilligerswerk kon doen,maar na een lang gesprek kwam se arts tot de conclusie dat, dat op dit moment geen optie is en dat daar over 9 maanden opnieuw naar gekeken zou worden.

Nu staat er ook in het rapport dat het UWV verantwoordelijk is voor mijn reintergratie en dat ik daarom binnen 4 weken een oproep krijg. Ik vraag me dan nu dus af waar deze oproep voor is. Gaan ze dan nu toch kijken of ik mogelijkheden heb om te werken/ vrijwilligerswerk te doen?

Na mijn telefoon gesprek met de arts was ik opgelucht en dacht ik weer even te kunnen ademen de aankomende maanden en aa mezelf te kunnen werken. Door hetgeen dat ik nu toch weer een oproep krijg zit ik alweer helemaal in de stress. Kan iemand mij  vertellen wat deze oproep inhoud na mijn beoordeling van geen benutbare werkzaamheden en afkeuring 80 tot 100 procent?

 

Bij een wga uitkering krijg je een oproep bij het werkbureau, ook bij 80-100. Voor die percentage is er geen reïntegratieverplichting, maar gaat het om een profiel aanmaken. Dat wordt ook weer op nonactief gezet. Het is ook meer een lijntje houden-met, hoe het zich ontwikkeld. Deze afspraken zijn wel verplicht, maar mijn ervaring was dat ze fijn meeleefden en geen druk zetten….. geen zorgen dus!!

Mvg ineke

Super bedankt voor dit antwoord dit verduidelijkt het 1 en ander zat alweer helemaal in de stress

Helemaal herkenbaar had ik ook toen🙈 ik schrok me de rambam!! Gelukkig viel het mee en waren ze erg betrokken!! Succes!!

Nog 1 vraagje… Ik kan daar dus ook gewoon aangegeven dat de verzekeringsarts aangegeven had dat ik voorlopig geen vrijwilligerswerk hoefde te doen. Of is dit wel duidelijk na aanleiding van mijn rapport waar hetgeen in staat dat ik in me eerste vraag had beschreven?

Ik ben mezelf al helemaal aan het opvreten hoe Ik iets ga zeggen, controle verliezen is iets waar ik niet tegen kan en dit brengt spanning en paniekaanvallen.

Jahoor dat kun je best aangeven, dan haal je iig de spanning van het gesprek al af!!

Vraag-maar-raak hoor!!

Gr ineke

Dankjewel! Hopelijk valt het allemaal mee en kom ik uit mijn woorden.

Weet u toevallig ook of ik in september recht heb op de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten?

Ik heb al goedkeuring op mijn WIA gekregen mijn WIA gaat in per 13 augustus 2020.

Ik ben sinds 2018 al 80 tot 100 procent arbeidsongeschikt met een ziektewetuitkering die dus vervangen word door de WIA per 13 augustus van dit jaar

Ik las:   “Bij een wga uitkering krijg je een oproep bij het werkbureau, ook bij 80-100. Voor die percentage is er geen reïntegratieverplichting,….”.

Ik heb een WGA uitkering, WIA uitkering afgekeurd voor 80-100%. Afgekeurd op arbeidsdeskundige gronden (en loongerelateerd). Mijn werkgever is eigen riscico drager en maximum 10 jaar verantwoordelijk voor mijn reintegratie.

Geldt bij de 80-100% in mijn geval ook geen reintegratieverplichtingen? Want mijn werkgever verplicht mij naar een bedrijfsarts te gaan met de bedoeling mij daarna te ontslaan.  Omdat ze geen actueel oordeel van mij hebben van de bedrijfsarts. Deze hebben zij nodig om mij te kunnen ontslaan via het UWV. Maar ze kunnen mij toch ontslaan, omdat zij dat perse willen, via de kantonrechter?

Dus als ik geen reintegratieverplichting heb kan ik het gesprek met de bedrijfsarts weigeren?

Gesprek met de bedrijfsarts is een onderdeel van de reintegratie.

Volgens mij gaat dit om iets anders dan het werkbureau. Het UWV is verantwoordelijk voor mijn reintergratie dit wil zeggen dat ze op dit moment contact willen houden en op de hoogte willen blijven met hoe het met mij gaat maar dat ik niet hoef te werken. Wel moet ik ten alle tijden komen als ik opgeroepen word. Aangezien u werkgever eigen risico drager is en hun verantwoordelijk zijn voor jou reintergratie lijkt het mij dat je een bezoek aan de arbo arts niet kan weigeren. De arbo arts bekijkt alleen hoe het met u gaat op dat moment. Dat je afgekeurd bent voor 80-100 wil natuurlijk niet zeggen dat je dus helemaal niets meer hoeft te doen het zegt alleen maar dat je op dit moment niet in staat bent om te werken.

 

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.