Home Forums De keuring en erna Wga 80-100 & re-integratie werkbedrijf

Wga 80-100 & re-integratie werkbedrijf

6 Started on: 1228 april 2020 om 13:43
LJ

Goedemiddag,

Na twee jaar ziektewet, heb ik een aanvraag gedaan voor een wia uitkering. De beoordeling is pas geweest en ik krijg ik wga uitkering 80-100. Er werd door de arbeidsdeskundige gesproken over een re-integratie zodat er gekeken kan worden naar evt mogelijkheden of vrijwilligerswerk. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat verwachten ze van je? Vooral omdat je toch geheel bent afgekeurd.

ik hoor het graag. Groetjes

Beste LJ,
WGA 80-100% betekend dat is bepaald dat je op dit moment niet kan werken! Maar dit kan in de toekomst nog wel veranderen (dus niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt). Dan had je namelijk een IVA uitkering ontvangen.
Je kan zelf in contact treden met je arbeidsdeskundige om te vragen wat het UWV van jou verlangt.

Laat zien dat je mee wil werken, dat is namelijk één van de plichten die je heb.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/plichten-en-rechten-met-een-wga-uitkering

Mocht het je niet lukken om je arbeidsdeskundige te pakken te krijgen dan kan je ook via je account op “Mijn UWV” je vraag stellen.
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en wil je vragen om ons hier op het forum op de hoogte te houden va de voortgang in je traject.
Met vriendelijke groet,
John

Herkenbaar, ik schrok me een rotje. Maar de werkbegeleider vertelde me dat het een formaliteit was, om een account aan te maken, die dan weer op nonactief werd gezet omdat je in de hoogste percentage zit. Ze houden ondertussen contact met je hoe het gaat. Een verplicht nummertje, maar voor nu nog zonder gevolgen!!

Mvg Ineke Wiedijk

 

 

LJ

Ineke, hoe heb je dat ervaren? Ben je toch ergens moeten gaan proberen te werken? Hoe vaak benaderen ze je ongeveer vanuit het Werkbedrijf?

Ik heb een soort intakegesprek gehad, wat dingen thuis nog moeten invullen. Ong om de 4/5 mnd namen ze contact op hoe het ging. Ik heb geen reintegratiepogingen hoeven doen, bleef in de 100% zitten, uiteindelijk iva. Gewoon eerlijk je verhaal doen, je grenzen aangeven, beetje meekletsen en van je laten horen…..

Mvg

Ik zit ook sinds februari (na bezwaar) in 80-100% WGA. Vorige maand werd ik gebeld door het werkbedrijf en die man had ik al een keer gesproken in januari. Hij wist aan de telefoon direct te vertellen dat mijn stem rustiger klonk en concludeerde daar uit dat er een stijgende lijn in zit (?!) en wilde werkzaamheden met mij gaan bespreken. Ik melde dat ik mij juist nog helemaal niet beter voelde en ik wellicht rustig klonk door de medicatie. Hierop zei hij dat ik nu niet alles op de medicatie moest gooien (?!)

Daarna vroeg hij in detail welke therapieën ik voor de mentale klachten volgde, waar en hoe.

Ik melde dat ik binnenkort ook weer voor een opname moest voor de pijnklachten en hij vulde aan of dat was om het te leren accepteren  (?!) Hiermee bagatelliseerde hij in feite de klachten en vroeg die zich dus af of ik het moest leren accepteren.

Ik zei nee, het is een gerichte behandeling. Zijn eindconclusie was dat we dan maar even gaan wachten en dat hij in november contact gaat opnemen om reïntegratie te gaan starten.

Na maandenlange buikpijn over het bezwaar en dacht dat er recht was gesproken over mijn situatie, voel ik mij nu wederom zwaar onder druk staan.

Ik weet dat het WGA is en dat er gekeken word naar mogelijkheden in te toekomst. Maar ik heb de volgende vragen.

Moet er niet eerst geïnformeerd worden of de situatie verbeterd is alvorens over reïntegratie te gaan praten (afdwingen) ?

Ik ben 80-100% afgekeurd door een urenberperking van 2 uur per dag en daardoor geen duidbare beroepen. Mag hij dan toch gaan afdwingen te gaan zoeken naar werk  voor 6 uur per dag ?

Mag deze man wel zo vergaand informeren naar mijn medische zaken ?

Ik hoor graag even.

Beste Rico,

Wat naar dat je deze ervaring hebt gehad. Mijn inziens heeft de ad van het werkbedrijf geen medisch inzien, hij adviseert op basis van arbeidsbeperkingen. In mijn eigen gesprek heb ik zelf het bommetje erin gegooid wat ik medisch ‘mankeer’, om er wat duidelijker over te praten.

Geef goed je grenzen aan, houdt je aan de urenbeperking hoor, helaas wel een meewerkende verplichting, dus een beetje een middenweg zoeken! Maar de afspraken van jouw wga, daar moet hij zich ook aan houden!! Succes en sterkte!!  Mvg ineke

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.