Home Forums Mijn Verhaal WGA 80-100% herbeoordeling.

WGA 80-100% herbeoordeling.

4 Started on: 122 januari 2023 om 06:39

Geachte Lezer.

Mijn naam is Niels,, en ik heb een wga 80-100% uitkering. Ik heb deze uitkering nu 9 jaar.
Ik heb de eerste 7 jaar regelmatig contact gehad met een jobcoach om mijn herstel te volgen. Dit is omgezet naar dienstverlening op verzoek aangezien reïntegratie niet mogelijk is. Ik heb iemand van de tweede lijn gesproken van het uwv en die zei dat het uwv niet zomaar een herbeoordeling in plant.
Mijn huisarts zei dat de vastgestelde aandoeningen niet te behandelen zijn,een behandeling bij ggz zou volgens hem geen verhoogde belastbaarheid opleveren of herstel van de aandoeningen. Verzuim van herstelgedrag valt me niet te verwijten.Hij zei dat het huishouden en sporten mijn maximale functioneren is. Ook zei hij dat het voor mij niet goed is om op een werkvloer ingezet te worden.
Ook is er vermeld in mijn bijzonderheden dat ik een contra indicatie psychotisch schizofreen zou hebben.
Ik denk dat ik me geen zorgen hoef te maken over de uitslag van een herbeoordeling of niet? De aandoeningen zijn onbehandelbaar. En klopt het dat een herbeoordeling vanuit uwv alleen word geplant als er indicatie is van verbetering. Als je bijvoorbeeld een jaar lang weer aan het werk bent en structureel meer verdient dat je ongeschiktheid percentage? In mijn geval hoef ik me geen zorgen te maken denk ik toch? Hoe groot is de kans dat ik door het uwv word opgeroepen en volledig geschikt word verklaard?

Een herbeoordeling wordt inderdaad alleen gepland als daar aanleiding toe is, zoals dat je aangeeft dat je weer meer aankunt of weer gaat werken.

Je geeft aan dat je WGA hebt. Heb je geen IVA? Als er geen verbetering meer te verwachten is kom je mogelijk in aanmerking voor de IVA. Dat betekent een iets hogere uitkering! Wel moet je dan worden herkeurd, wat altijd een risico met zich meebrengt. Je kunt ook een lagere uitkering krijgen. Dat je weer helemaal geschikt zal worden verklaard om te werken is ook mogelijk, maar hoogst onwaarschijnlijk. Het gaat er daarbij trouwens om wat een psychiater vindt van je psychische klachten, niet je huisarts. Maar je jobcoach heeft ook aangegeveen dat reintegratie niet mogelijk is. Dan is het aanvragen van IVA het overwegen waard.

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Ik heb ze nog een keer gesproken. Ze waren erg relaxed. Ze verwachten helemaal geen aktie van mij.
Ze hebben me verteld dat ik niet zomaar mn uitkering kwijt raak. In de toekomst bestaat de kans dat je opgeroepen word zegt ze.
Momenteel sta ik niet onder behandeling ook dat werd me niet verweten. De aandoeningen zijn vastgesteld en veel daar van zijn niet te genezen wat een psychiater ook zegt dat is algemeen bekend. Ook een VA weet dat. Ik heb de uitkering al 9 JAAR ze kunnen toch niet verwachten dat je al die tijd behandeld word. De kans dat ik mn uitkering helemaal kwijt raak is heel klein. Ze zei dat ze ook niet verwachten dat ik er aan ga werken om terug geschaald te kunnen worden. Het enige is dat ze niet uitsluiten dat ik nooit zal herstellen. Die proces begeleider was bijzonder vriendelijk en zei ga lekker genieten van je nieuwe huisje. Zei zegt en als er geen verandering is krijg je gewoon weer 80-100. Die uitkering is er voor jou zodat je in balans kunt blijven qua woning eten kleding etc. Mevr was zeer en zeer vriendelijk.

Dat is geheel volgens evrwachting. Alleen zou je toch kunnen overwegen IVA aan te vragen. Dat ze niet kunnen uitsluiten dat je ooi zult herstellen is onvoldoende. Om IVA te kunnen weigeren moet er enig zicht zijn op een verbtering, niet een theoretische mogelijkheid.

Beste socrates.

Ik ga volgende week woensdag
Naar mijn huisarts om overleg te plegen hier over.
Mn situatie is qua ernst ongewijzigd. Alleen ik denk dat nu wel duidelijk is dat deze duurzaam zijn. En dat behandelingen niet gaan leiden tot vergroting van de belastbaarheid. Ik vind het wel eng om zelf een herbeoordeling aan te vragen. Ik zit te denken om te wachten tot hun komen met het initiatief en dan met een goed onderbouwde claim komen. Mn dossier liegt er niet om daarin staan genoeg incidenten. Ik ga overleggen met mn huisarts of een behandeling en een prognose van een psychiater noodzakelijk zijn om een VA te overtuigen van de duurzaamheid.

Groeten Niels

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.