Home Forums Mijn Verhaal WGA 80-100% herbeoordeling.

WGA 80-100% herbeoordeling.

15 Started on: 1228 augustus 2022 om 20:21

Geachte Lezer.

Mijn naam is Niels en ik heb nu zo’n 6 jaar een wia/wga uitkering. Mijn leven is nu in balans omdat ik elke maand verzekerd ben van inkomen. Het uwv heeft aangegeven mij niet meer te benaderen voor integratie omdat dit niet mogelijk is alleen op verzoek. Nu heb ik nog wel behoorlijk veel stress omdat ik bang ben dat ze me onterecht gaan herbeoordelen en gaan terugschalen terwijl ik niet aan het werk kan. Wat kan een reden zijn voor een initiatief vanuit uwv voor herbeoordeling?

Vriendelijke groeten Niels36

UWV heeft zelf aangegeven dat ze je niet meer zullen benaderen voor reintegratie.

reden om je toch een herbeoordeling te doen kunnen zijn:
– je vraagd hier zelf om
– je gaat werken
– je gaat vrijwillgerswerk doen (afhankelijk van de aard en duur van het vrijwilligerswerk)
– je meld dat je gezondheid is verbeterd
– je gaat een opleiding volgen waardoor je meer mogelijkheden hebt om passend werk te vinden
– de wet- of regelgeving veranderd

En dan heb je het wel zo’n beetje gehad. Maar als UWV zelf aangeeft dat ze je niet meer zullen oproepen voor reintegratie dan betekent dat zij eigenlijk blijvend geen mogelijkheden zien dat je nog passend werk kunt vinden. Eigenlijk is dat treurig, maar het geeft je wel zekerheid wat betreft je inkomen.

Heb je een WGA uitkering of een IVA uitkering? Geen mogelijkheden behoort eigenlijk bij de IVA, niet bij de WGA. Ik vermoed dat je een IVA uitkering hebt, te meer omdat je hem al 6 jaar hebt.

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb een WGA 80-100% uitkering loonaanvullend. Deze loopt door tot mn pensioen als er niks wijzigd. In het rapport stond dat de arts verwacht dat er een kans bestaat dat ik weer aan het werk zou kunnen. Na reïntegratie pogingen heeft de jobcoach de conclusie getrokken dat reïntegratie op korte termijn niet mogelijk is en mijn dossier bij werkbedrijf gesloten. Hun dienstverlening is alleen op verzoek. Wat houd dit exact in?

Vriendelijke groeten Niels Lucassen

Je bent dus volledig arbeidsongeschikt maar zit niet in de IVA omdat de arts vindt dta er in de toekomst mogelijkheden zijn waardoor je toch weer aan het werk kan.

Voorlopig zul je dus geen nieuwe keuring ondergaan of worden uitgenodigd voor een reintegratietraject. Dat kan in de toekomst anders zijn, met name wanneer je zelf aangeeft dat je gezondheid is gewijzigd of een neiwue behandeling hebt ondergaan.
Ook kan het zijn dat de arts zelf heeft aangegeven dat je bijvoorbeeld na 2 jaar moet worden herbeoordeeld. Dat is hier niet gebeurd.

Uit een herkeuring kan natuurlijk ook komen dat er helemaal geen mogelijkheden voor werk meer zijn, en dat dit blijvend is. Dan zou je in aanmerking komen voor een hogere IVA uitkering.

Beste socrates
Werken zal voor mij helaas niet mogelijk zijn.
Het is alleen vervelend dat ik niet de 100% zekerheid heb dat ik deze uitkering kan houden. Na gesprekken met uwv vanochtend weet ik wel zeker dat de kans wel groot is dat ik 80-100 afgekeurd lijf en dus mijn recht op wga blijf houden omdat er niks is gewijzigd.
Maar toch houd je die stress dat je een arts treft die je terugschaald en je leven overhoop gooit. Werkbedrijf zij dat er na zijn inzicht geen capaciteit is voor herbeoordeling. Aangezien ik steeds ouder word en het lastig zou zijn om in mn oude beroep parttime geld te verdienen en mijn beperkingen nietzullen verdwijnen omdat het niet te genezen is maarwel mee te leven mits ik thuis zit. Mn situatie veranderd dus niet. Maar hoe gaat zo’n herbeoordeling in z’n werk weet u dat? Hoe kaN ik er voor zorgen dat er geen fouten worden gemaakt. En hoe weet ik zeker dat ik de 80-100 behoud.

Beste socrates
Werken zal voor mij helaas niet mogelijk zijn.
Het is alleen vervelend dat ik niet de 100% zekerheid heb dat ik deze uitkering kan houden. Na gesprekken met uwv vanochtend weet ik wel zeker dat de kans wel groot is dat ik 80-100 afgekeurd lijf en dus mijn recht op wga blijf houden omdat er niks is gewijzigd.
Maar toch houd je die stress dat je een arts treft die je terugschaald en je leven overhoop gooit. Werkbedrijf zij dat er na zijn inzicht geen capaciteit is voor herbeoordeling. Aangezien ik steeds ouder word en het lastig zou zijn om in mn oude beroep parttime geld te verdienen en mijn beperkingen nietzullen verdwijnen omdat het niet te genezen is maarwel mee te leven mits ik thuis zit. Mn situatie veranderd dus niet. Maar hoe gaat zo’n herbeoordeling in z’n werk weet u dat? Hoe kaN ik er voor zorgen dat er geen fouten worden gemaakt. En hoe weet ik zeker dat ik de 80-100 behoud?

Beste Niels,

Niet veel dingen zijn zeker in dit leven. Een van die dingen is dat de zon morgen weer opkomt, en dat houdt het bijna op. Er is geen absolute zekerheid te geven.
Maar als je al 6 jaar ziek bent zonder wijzigingen of nieuwe oproepen is het hoogst onwaarschijnlijk dat UWV je nog zal herkeuren. Daarvoor moet je gezondheid veranderen. Het werkbedrijf gaat over je reintegratie, niet over je arbeidsongeschiktheid.

Een herkeruing bestaat uit 1 of twee onderdelen. Het eerste onderdeel is de medische keuring. Een verzekeringsarts beoordeelt dan of je nog kunt werken en zo niet, in welke zaken je beperkt bent.
De uitslag kan dan als volgt zijn:
– je bent volledig geschikt om te werken omdat er niets aan de hand is met je (dat zal hem bij jou niet worden)
Bij jou zijn er twee mogelijkheden:
– Je bent medisch gezien volledig arbeidsongeschikt omdat bij wijze van sprake allen nog maar op bed kan liggen en je geen mogelijkheden hebt om te werken. Uitkomst is dan dat je volledig arbeidsongeschikt bent.

– je hebt arbeidsbeperkingen maar bent medisch gezien wel in staat om bepaalde handelingen te verrichten, welke worden neergelegd in een zogenaamde functionale mogelijkheden lijst. Daar in staan zaken als he lang je eventueel kunt lopen, hoe veel kilo je maximaal kunt tillen, etc.
Vervolgens gaat de funtionale mogelijkheden lijst naar een arbeidsdeskundige die deel twee van de keuring uitvoert. De arbeidsdeskundige bepaald vervolgens wat je met al je beperkingen nog kunt doen en hoeveel je daarmee kunt verdienen. Het verschil tussen je oude salaris en wat je nu nog eventueel zou kunnen verdienen is je arbeidsongeschiktheidspercentage.

Wat kun je zelf doen bij en keuring: goed je verhaal vertellen en eventueel op papier zetten en het vooraf bespreken met je eventuele behandelaar. UWV zal ook informatie opvragen bij je behandelaar, als je daar toestemming om geeft.
Verder kun je iemand meenemen ter ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Heel erg bedankt voor uw reactie stelt me erg gerust.

Ik ben ondertussen al 8 jaar ziek. Eigenlijk heb ik mn hele leven al geen werk kunnen houden. Heb extreem traumatische ervaringen gehad. Ik heb het nu voor elkaar zelf mn huishouden goed te regelen lichamelijk fit te blijven en mn financiën te regelen. GGZ heeft voor veel problemen gezorgd onvoorstelbaar wat er gebeurd is. Mn concentratie problemen en slaap problemen en structuur problemen kunnen niet zodanig verbeterd worden dat ik belastbaar ben met werk. Ook met andere mensenen leiding gevenden blijft erg lastig. Aan het werk gaan zal uiteindelijk leiden tot extreme stress woede uitputting wantrouwen angst en uiteindelijk ziekmelding.

Beste Niels,

Veel mensen kampen met psychiese problemen en het is fijn te horen dat je in ieder geval zelfstandig kunt leven.

Denk eens na over de IVA. Als je echt niet meer kunt werken en dit blijvend is dan kun je dus een IVA uitklering krijgen die in plaats van je huidige 70% wat hoger is: 75%.En alle kleine beetjes helpen.

Bij psychische problemen doet UWV altijd moelijk en zegt dan al snel dat het mogelijk is dat de situatie in de toekomst nog kan verbeterd. Ansderzijds wil de rechter UWV op dit punt nog wel eens terecht wijzen en wel IVA toekennen. Een goede indicatie is meestal wat je behandelaar er van vindt. Is verbetering op termijn nog te verwachten of niet en ben je uitbehandeld.
Maar dit soort zaken geven wel altijd veel stress en onzekerheid op. Ook dat is iets om rekening mee te houden.

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Beste socrates
Hoe groot acht u de kans dat ik mn uitkering verlies als ik moet een goede claim onderbouwing kom en met een medisch dossier waar indicaties instaan.
Wat komt het meest voor in mijn geval?

Dat ligt er aan of je medisch gezien totaal arbeidsongeschikt bent. (In dat egval heb je bij de keuring niet met een arbeidsdeskundige gesprken, alleen met een arts). In dat geval is er, rtenzij je gezondheid veranderd, niet veel om je zorgen over te maken. helemaal als je behandelar aangeeft dat er geen veranderingen te verwachten zijn.

Ben je niet op medische gronden totaal arbeidsongeschikt dan is het risico altijd wat groter. Simpel weg omdat het dan gaat om twee compenenten: 1 wat kan: wat niet is veranderd en 2: wat kan je daarmee verdienen. Dat laatste is mede afhankelijk van de arbeidsmarkt. Krapte op de arbeidsmarkt betekent hogere lonen, dus kan je eventueel meer verdienen als je bijvoorbeeld geschikt zou zijn om te bedienen in een restaurant of zonnepanelen te instaleren
(Je mogelijklheden zijn dan niet toegenomen, maar wel het bedrag dat je zelf nog kunt verdienen).

Met vriendelijke groet,

Socrates.

Geachte socrates.

Ik sta momenteel niet onder behandeling.veel meer valt er niet te behalen. Heb door de jaren heen best wat bezoeken gehad aan psychiaters. Er zijn best wat diagnoses gesteld. Er staat in mn dossier behoorlijk wat vermeld over psychosen en crisis opvangen. En heb hele schokkende dingen meegemaakt zoals kindermishandeling misbruik overvallen ,,2 hartaanvallen gehad. En behoorlijk wat geestelijke mishandelingen. Ik kan er nu zo mee omgaan dat ik niet in de problemen kom en goed voor mezelf zorg.en mn financiën zelf regel en mn huishouden. Dat kost me al genoeg inspanning en tijd.

Beste socrates.

Wat een fantastisch forum is dit zeg!!

Ik ben volledig 80-100% afgekeurd op medische gronden.
Ook mijn concentratie is erg erg slecht. Ook in groepen werken gaat niet. Evenals slaapritme houden. Op tijd komen. Kan totaal niet tegen stress of leiding gevenden,, heb erg snel last van wantrouwen. Kan moeilijk met conflicten omgaan. Het is eigenlijk al mn hele leven zo. Ik heb geleerd in de jaren om altijd te blijven wassen en schoonmaken en gezond eten en in beweging blijven geen drank geen drugs. Dat zorgt er voor dat ik niet in extreme problemen of extreme dwaling verkeer. De angst die ik heb door gebeurtenissen en stress zijn iets beter te handelen zo. Groeten Niels.

Gezien je verhaal zou je kunnen overwegen om proberen in aanmerking te komen voor de IVA. Je maakt zeker een kans op IVA aangezien je uitbehandeld bent, helemaal als je voormalig behandelaar dat kan en wil beamen. Maar dat betekent dus een eniwue keuring en alle bijbehorende stress.

Knap dat je ondanks alles je leven toch een beetje op de rails hebt en weet te leven met al de beperkingen die je hebt.

Groeten,

Socrates.

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.