Home › Forums › Mijn Verhaal › Weer aan het werk of werken met een wga 100%
Weer aan het werk of werken met een wga 100%
-
12 januari 2026 om 16:54
Hallo
Sinds ongeveer 2012 heb ik een wia/wga uitkering op arbeidsgronden. Nu, 14 jaar verder wil ik de mogelijkheden onderzoeken om weer iets te gaan doen.Fulltime gaat t niet worden, maar bijv iets van 16 u pw en dan thuiswerken zou ik denk ik aankunnen. Hoe werkt dit? Als ik een baantje accepteer verlies ik dan direct mijn uitkering? Krijg ik dan direct een herkeuring? Moet ik als ik een baantje doe dit ook doorgeven en wat gebeurt er bijv als ik het niet doorgeef? Als ik achteraf het niet goed ingeschat hebt, en het niet aankan, wat gebeurt er dan? Bestaat ook nog dr regel dat je met behoud van uitkering een baan mag proberen? En als je een baan accepteert, ben je dan verplicht aan je werkgever te zeggen dat je in de wia zat of zit?
-
14 januari 2026 om 14:01
Je mag altijd weer proberen aan d eslag te gaan. UWV kan je daarbij behulpzaam zijn, bijvoorbeeld door het betalen van een opleiding of een aangepaste stoel voor je aanschaffen.
Als je werk accepteert evrleis je niet direct je uitkering. Eerst wordt er gekeken naar wat je verdiend. Van wat je verdient mag je altijd een deel zelf houden en het meerdere wordt verrekend met je uitkering. Als je meer dan 65% van je oude loon verdient stopt je uitkering. Maar eerste geldt een wachttijd. Vanwege de wachttijd krijg je ook niet direct een herkeuring. Eerst wil UWV zien of je het werk inderdaad aankan en kunt behouden. Daarbij zijn er grote wachtlijsten.
Op termiijn kun je een herkeuring krijgen. Zeker als je meer verdient dan dat UWV oorspronkelijk dacht dat je nog kunt verdiene. Of als je werkzaamheden gaat doen warop je nu juist een arbeidsbeperking hebt. Dat kan zijn verhuizer worden als je een hernia hebt of bijvoorbeeld 32 uur gaan werken als UWV debkt dat je nog maximaal 20 uur per week kan werken. Blijkbaar kun je dan toch meer dan gedacht.
Raak je je uitkering kwijt dan geldt dat als je binnen 5 jaar met de zelfde oorzaak weer uitval je terug kan vallen op de oude WGA uitkwering.
Als je weer gaat wekren moet je dat altijd doorgeven. Doe je dat niet dan pleeg je frause en zullen er boetes worden opgelegd of wordt je uitkering tijdelijk stopgezet. Daarnaast mag je de verzwegen inkomsten alsnog gaan afdragen aan het UWV. Afhankelijk van het fraude bedrag kan je ook strafrechtelijk evrvolgd worden.
Neem eens conctact op met een arbeidsadviseur van het UWV om je mogelijkheden, inclusief de ondersteuning vanuit UWV, te bespreken en een beter zicht te krijgen op de gevolgen.
Zie ook: https://www.uwv.nl/nl/ziek/re-integratie/hulp-uwv-re-integratie -
14 januari 2026 om 15:19
Hoi socrates
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Stel, ik vind een baan en ik moet op gesprek, ben ik dan verplicht te zeggen dat ik een wia heb of mag ik dit achterwege laten? Of kan zo een bedrijf er zelf achterkomen middels bepaalde bijvoegdheden of hun eigen hr afdeling?
-
15 januari 2026 om 13:54
Of je het moet melden licht er aan. Het gaat erom of je bepering invloed heeft op je werkzaamheden. Zo zal je een afkeuring op je rug moeten melden als je evrhuizer wilt worden. Dat heeft duidelijk invloed rn je bent nalaltig als je het niet doet.
Veelal is het evrstandig aan te geven dat je vepaalde bepekingen heb, maar je hoeft niet de reden van de beperking te geven. Dat is medische informatie en dat valt onder privacy. Dus wel dat je maar 4 uur per dag kunt werken, maar niet dat het komt doordat je bijvoorbeeld maar 1 long hebt.Het belangrijkste is dat je werk zoekt dat je aankunt en bij je past. Anders val je binen de korste keren weer terug en ben je een teleurstelling rijker. Je werkgerv kan je behulpzaam zijn bij het binnen de grenzen avn je mogelijkheden blijven. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de werkgever.
En natuurlijk kun je bij een sollicitatie vragen verwachten over wat je de afgelopen 14 jaar hebt gedaan en waarom.Met vriendelijek groet,
Socrates.
-
15 januari 2026 om 21:46
Hoi
Wederom dank voor je uitleg. Ik had nog 1 vraag. Kan een werkgever er uit zichzelf achterkomen dat jij in de wia zit?
-
-
16 januari 2026 om 13:45
Hallo,
Uitzichzelf normaal gesproken niet. Tot je binnen 5 jaar ziek wordt en er andere regels gaan gelden omdat je terug kan vallen op de WIA. Bij veel aandoeningen is het ook al snel vrij duidelijk dat er een bepeerking is en heeft het verzwijgen geen enkele zin.Een werkgever kan denken dat hij liever een “gezond”iemand aanneemt, anderszijds heeft de overheid een aantal stimuleringsmaatregelen om arbeidsongeschikten in dienst te nemen. Er zijn enkele belastingvoordelen voor d ewerkgeevr en er geldt een no-risk polis als je weer uitvalt door de zelfde oorzaak.
Met vriendelijke groet,
Socrates.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.