aanvullende uitkering van de verzekering melden bij de UWV
Tags: akclaim, arbeidskorting, schadeclaim
-
5 mei 2025 om 15:30
Ik heb waarschijnlijk recht op een aanvullende uitkering van een WIA verzekering via mijn werkgever. Ik heb een IVA uitkering en ik heb geen andere toeslagen, zover zie ik alleen maar voordelen van deze aanvullende uitkering.
Ik vroeg men alleen af moet ik die melden bij het UWV, ik kwam er niet uit via de informatie van de UWV op hun website.Met Vriendelijke Groet.
H -
5 mei 2025 om 16:13
Dergelijke uitkeringen hoef je niet te melden, maar kun je wel doen. Het houdt namelijk verband met je arbeidsongeschiktheid.
Veelal meld een pensioenfonds het bij het UWV en worden zij dan automatisch op de hoogte gebracht van wijzigingen in het arbeidsongeschiktheidspercentage. -
5 mei 2025 om 16:22
Dankje wel voor het antwoord.
Het gaat hier om een extra verzekering van mijn ex werkgever deze is niet van mijn pensioen fonds.
Mvg
H -
7 mei 2025 om 17:06
Kan je ook arbeid korting krijgen op de aanvullende uitkering van de verzekering.
Zal niet zoveel zijn maar het is tocht mooi mee genomen -
7 mei 2025 om 18:27
Inkomsten uit een aanvullende verzekering hoeft je niet melden bij het UWV. Dit betreft namelijk inkomsten uit een verzekering, niet uit arbeid.
Als arbeidsongeschikte betaal je veel meer belasting dan een werkende met het zelfde bruto-inkomen omdat je niet in aanmerking komt voor de arbeidskorting. Dat is niet alleen onrechtvaardig, maar ook discriminerend. Om die reden ben ik een collectieve schadeclaim aan het voorbereiden. Je kunt je aanmelden via https://akclaim.nl zodat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen. Je kunt op de website van AKclaim ook een uitgebreide toelichting lezen met een onderbouwing van de schadeclaim.
-
Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door
Niek.
-
Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door
-
8 mei 2025 om 10:20
Ik heb me even verdiept in de AKclaim web site, is het ook bekend wie de personen zijn die achter de AKclaim zijn? De website geeft niet echt duidelijk hier over behalve een adres
-
9 mei 2025 om 16:50
De website van AKclaim mist het punt waar de Hoge Raad oevr heeft geoordeeld.
De Hoge Raad heeft uitdrukkelijk NIET geoordeeld dat er sprake is van dicriminatie dat mesnen met een arbeidsbeperking geen recht hebben op de arbeidskorting.Waar het in de uitspraak omgaat is dat er twee mogelijkheden waren als je naast je arbeidsongeschiktheidsuitkering werkt. Mogelijkheid 1 is dat je de uitkering via het UWV krijgt en mogelijkheid 2 is dat je de uitkering via de werkgever krijgt. In geval 1 heb je geen recht op de arbeidskorting en in geval 2 heb je wel recht op arbeidskorting. Het is dat verschil, waavoor geen rechtvaardiging bestaat, dat als discriminatie werd bestempeld.
Persoonlijk zou ik geen geld aan het initiatief besteden.
-
10 mei 2025 om 19:08
Bedankt voor de toelichting.
Zelf vond ik de website en de uitleg vrij summeer, samen met het feit dat er geen persoonlijke informatie van een juridische team vermeld staat wekt dit geen vertrouwen op.
-
14 mei 2025 om 09:27
@Socrates
U heeft de uitspraak van de Hoge Raad van 15 november 2024 niet juist geïnterpreteerd. De HR stelt uitdrukkelijk dat er sprake is van discriminatie door de wetgever tussen arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering via hun werkgever ontvangen en arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen. Deze discriminatie heeft al sinds de invoering van de arbeidskorting in 2001 plaatsgevonden en duurt voor tot 2027 als de zogeheten samenvoegregeling wordt afgeschaft.De door AKclaim ge-eiste schadevergoeding is dus gebaseerd op het feit dat alle arbeidsongeschikten die hun uitkering via het UWV hebben ontvangen door de wetgever/Staat jarenlang gediscrimineerd zijn, niet omdat er recht zou bestaan op de arbeidskorting. Dat dit zeer ingewikkelde materie is blijkt ook uit uw onjuiste interpretatie van de uitspraak van de HR. Op de website AKclaim.nl probeer ik het daarom zo eenvoudig mogelijk weer te geven.
DAARNAAST stelt AKclaim dat de arbeidskorting intrinsiek discriminerend is omdat arbeidsongeschikten die niet of niet volledig kunnen werken hiervoor nooit in aanmerking kunnen komen waardoor zij (indirect) door de wetgever/Staat gediscrimineerd worden op grond van handicap en/of ziekte. Dit betreft een schending van de internationale verdagen verdragen waaronder EVRM en het VN-gehandicaptenverdrag.
Op de website AKclaim staat dit staat dit alles uitgebreid vermeld:
https://akclaim.nl/discriminatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-samenvoegbepaling/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-arbeidsparticipatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-koopkrachtverbetering/Ik zou het fijn vinden als u uw standpunt herziet, danwel nader ingaat op mijn stelling dat deze collectieve actie niet gaat over het recht op arbeidskorting maar over discriminatie.
Met vriendelijke groeten,
Niek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim.nl -
14 mei 2025 om 09:28
@Socrates
U heeft de uitspraak van de Hoge Raad van 15 november 2024 niet juist geïnterpreteerd. De HR stelt uitdrukkelijk dat er sprake is van discriminatie door de wetgever tussen arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering via hun werkgever ontvangen en arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen. Deze discriminatie heeft al sinds de invoering van de arbeidskorting in 2001 plaatsgevonden en duurt voor tot 2027 als de zogeheten samenvoegregeling wordt afgeschaft.De door AKclaim ge-eiste schadevergoeding is dus gebaseerd op het feit dat alle arbeidsongeschikten die hun uitkering via het UWV hebben ontvangen door de wetgever/Staat jarenlang gediscrimineerd zijn, niet omdat er recht zou bestaan op de arbeidskorting. Dat dit zeer ingewikkelde materie is blijkt ook uit uw onjuiste interpretatie van de uitspraak van de HR. Op de website AKclaim.nl probeer ik het daarom zo eenvoudig mogelijk weer te geven.
DAARNAAST stelt AKclaim dat de arbeidskorting intrinsiek discriminerend is omdat arbeidsongeschikten die niet of niet volledig kunnen werken hiervoor nooit in aanmerking kunnen komen waardoor zij (indirect) door de wetgever/Staat gediscrimineerd worden op grond van handicap en/of ziekte. Dit betreft een schending van de internationale verdagen verdragen waaronder EVRM en het VN-gehandicaptenverdrag.
Op de website AKclaim staat dit staat dit alles uitgebreid vermeld:
https://akclaim.nl/discriminatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-samenvoegbepaling/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-arbeidsparticipatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-koopkrachtverbetering/Ik zou het fijn vinden als u uw standpunt herziet, danwel nader ingaat op mijn stelling dat deze collectieve actie niet gaat over het recht op arbeidskorting maar over discriminatie.
Met vriendelijke groeten,
Niek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim.nl -
14 mei 2025 om 09:28
@Socrates
U heeft de uitspraak van de Hoge Raad van 15 november 2024 niet juist geïnterpreteerd. De HR stelt uitdrukkelijk dat er sprake is van discriminatie door de wetgever tussen arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering via hun werkgever ontvangen en arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen. Deze discriminatie heeft al sinds de invoering van de arbeidskorting in 2001 plaatsgevonden en duurt voor tot 2027 als de zogeheten samenvoegregeling wordt afgeschaft.De door AKclaim ge-eiste schadevergoeding is dus gebaseerd op het feit dat alle arbeidsongeschikten die hun uitkering via het UWV hebben ontvangen door de wetgever/Staat jarenlang gediscrimineerd zijn, niet omdat er recht zou bestaan op de arbeidskorting. Dat dit zeer ingewikkelde materie is blijkt ook uit uw onjuiste interpretatie van de uitspraak van de HR. Op de website AKclaim.nl probeer ik het daarom zo eenvoudig mogelijk weer te geven.
DAARNAAST stelt AKclaim dat de arbeidskorting intrinsiek discriminerend is omdat arbeidsongeschikten die niet of niet volledig kunnen werken hiervoor nooit in aanmerking kunnen komen waardoor zij (indirect) door de wetgever/Staat gediscrimineerd worden op grond van handicap en/of ziekte. Dit betreft een schending van de internationale verdagen verdragen waaronder EVRM en het VN-gehandicaptenverdrag.
Op de website AKclaim staat dit staat dit alles uitgebreid vermeld:
https://akclaim.nl/discriminatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-samenvoegbepaling/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-arbeidsparticipatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-koopkrachtverbetering/Ik zou het fijn vinden als u uw standpunt herziet, danwel nader ingaat op mijn stelling dat deze collectieve actie niet gaat over het recht op arbeidskorting maar over discriminatie.
Met vriendelijke groeten,
Niek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim.nl -
14 mei 2025 om 09:28
@Socrates
Dank voor uw reactie. Een kritische blik is altijd welkom.U heeft de uitspraak van de Hoge Raad van 15 november 2024 echter niet juist geïnterpreteerd. De HR stelt uitdrukkelijk dat er sprake is van discriminatie door de wetgever tussen arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering via hun werkgever ontvangen en arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen. Deze discriminatie heeft al sinds de invoering van de arbeidskorting in 2001 plaatsgevonden en duurt voor tot 2027 als de zogeheten samenvoegregeling wordt afgeschaft.
De door AKclaim ge-eiste schadevergoeding is dus gebaseerd op het feit dat alle arbeidsongeschikten die hun uitkering via het UWV hebben ontvangen door de wetgever/Staat jarenlang gediscrimineerd zijn, niet omdat er recht zou bestaan op de arbeidskorting. Dat dit zeer ingewikkelde materie is blijkt ook uit uw onjuiste interpretatie van de uitspraak van de HR. Op de website AKclaim.nl probeer ik het daarom zo eenvoudig mogelijk weer te geven.
DAARNAAST stelt AKclaim dat de arbeidskorting intrinsiek discriminerend is omdat arbeidsongeschikten die niet of niet volledig kunnen werken hiervoor nooit in aanmerking kunnen komen waardoor zij (indirect) door de wetgever/Staat gediscrimineerd worden op grond van handicap en/of ziekte. Dit betreft een schending van de internationale verdagen verdragen waaronder EVRM en het VN-gehandicaptenverdrag.
Op de website AKclaim staat dit staat dit alles uitgebreid vermeld:
https://akclaim.nl/discriminatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-samenvoegbepaling/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-arbeidsparticipatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-koopkrachtverbetering/Ik zou het fijn vinden als u uw standpunt herziet, danwel nader ingaat op mijn stelling dat deze collectieve actie niet gaat over het recht op arbeidskorting maar over discriminatie.
Met vriendelijke groeten,
Niek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim.nl -
14 mei 2025 om 09:28
@Socrates
U heeft de uitspraak van de Hoge Raad van 15 november 2024 niet juist geïnterpreteerd. De HR stelt uitdrukkelijk dat er sprake is van discriminatie door de wetgever tussen arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering via hun werkgever ontvangen en arbeidsongeschikten die hun WGA-uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen. Deze discriminatie heeft al sinds de invoering van de arbeidskorting in 2001 plaatsgevonden en duurt voor tot 2027 als de zogeheten samenvoegregeling wordt afgeschaft.De door AKclaim ge-eiste schadevergoeding is dus gebaseerd op het feit dat alle arbeidsongeschikten die hun uitkering via het UWV hebben ontvangen door de wetgever/Staat jarenlang gediscrimineerd zijn, niet omdat er recht zou bestaan op de arbeidskorting. Dat dit zeer ingewikkelde materie is blijkt ook uit uw onjuiste interpretatie van de uitspraak van de HR. Op de website AKclaim.nl probeer ik het daarom zo eenvoudig mogelijk weer te geven.
DAARNAAST stelt AKclaim dat de arbeidskorting intrinsiek discriminerend is omdat arbeidsongeschikten die niet of niet volledig kunnen werken hiervoor nooit in aanmerking kunnen komen waardoor zij (indirect) door de wetgever/Staat gediscrimineerd worden op grond van handicap en/of ziekte. Dit betreft een schending van de internationale verdagen verdragen waaronder EVRM en het VN-gehandicaptenverdrag.
Op de website AKclaim staat dit staat dit alles uitgebreid vermeld:
https://akclaim.nl/discriminatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-samenvoegbepaling/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-arbeidsparticipatie/
https://akclaim.nl/discriminatie/discriminatie-door-beleidsdoel-koopkrachtverbetering/Ik zou het fijn vinden als u uw standpunt herziet, dan wel nader ingaat op mijn stelling dat deze collectieve actie niet gaat over het recht op arbeidskorting, maar over discriminatie door de wetgever/Staat.
Met vriendelijke groeten,
Niek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim.nl -
14 mei 2025 om 10:58
Ik heb het arrest van de HR niet verkeerd geinterpeteerd. Die heeft betrekking op werkenden die daarnaast een gedeeltijke arbeidsongeschiktheidsuitkleing onvangen.
Lees 2.1 van het arrest om welke situatie het hier gaat:
“Belanghebbende is in het jaar 2018 in dienstbetrekking werkzaam geweest. Hij is gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Daarom ontving hij in 2018, naast het loon van zijn werkgever, een werkhervattingsuitkering gedeeltelijk arbeidsgeschikten (hierna: WGA-uitkering) als bedoeld in Hoofdstuk 7 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: de Wet WIA).”Het gaat hier zoals ik eerder opmerkte om iemand die naast zijn loon een WGA uitkering ontvangt. In dit geval een WGA uitkering rechtspreeks via het UWV. Die situatie wordt vergeleken met iemand die zijn WGA uitkering via de werkgever obntvangt.
Ziek ook: 3.1.2 van het arrest:
Subsidiair was in geschil of die uitsluiting in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals dat is neergelegd in mensenrechtenverdragen. Belanghebbende stelde zich op het standpunt dat hij, doordat hij de WGA-uitkering direct ontvangt van het UWV, nadeliger wordt behandeld dan degene die een WGA-uitkering ontvangt via zijn werkgever. Een WGA-uitkering die via de werkgever wordt betaald, wordt namelijk wel betrokken in de berekeningsgrondslag voor de arbeidskorting. Dat gebeurt niet bij een WGA-uitkering die een gerechtigde rechtstreeks van het UWV ontvangt.Je interpretatie dat het in de uitspraak gaat om werkenden tegenover niet-werkenden is onjuist. Daar heeft de HR zich niet over uitgelaten en in alle redelijkehid is er ook geen grond te zien waarom de HR dat laatste zou verbieden. Dat is aan de politiek om te bepalen. Wil je iets evrnaderen dan zul je bij de politiek moeten zijn. De rechter zal je nul op rekest geven.
Een strijd met een internationaal verdrag is niet erg waarschijnlijk. Werkenden hebben door dat zij werken onkosten. daarvoor mag de overheid compensatie bieden door middel van een arbeidskorting.
Overigens, als het wel discriminatie zou zijn staat de overheid ook een andere weg open. De arbeidskorting afschaffen en eventueel een andere regeling bedenken die niet discriminator is.Ik raad je aan gedege juridisch advies te rvagen voordat je verder gaat met je op zich sympathieke zaak. Richt je energie op de politiek. Tijd en geld besteden aan juridische procedures in deze heeft weinig zin.
Met vriendelijke groet,
Socrates.
-
14 mei 2025 om 23:53
Beste Socrates,
Jouw feedback wordt door mij gewaardeerd, maar jouw redenering bevat een belangrijke onjuistheid over de reikwijdte van het arrest van de Hoge Raad. Je stelt dat het arrest alleen betrekking heeft op werkenden die naast hun loon een WGA-uitkering ontvangen. Dat klopt feitelijk niet: het arrest ziet op alle ontvangers van een WGA-uitkering via het UWV, dus óók mensen die niet (meer) werken.De kern van het arrest is niet het verschil tussen werkenden en niet-werkenden, maar het verschil in behandeling tussen:
-mensen die hun WGA-uitkering via de werkgever ontvangen (en waarvoor de uitkering meetelt voor de arbeidskorting, dankzij de samenvoegbepaling),
-en mensen die hun WGA-uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen (waarvoor de uitkering níet meetelt voor de arbeidskorting).
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat dit onderscheid, dat puur gebaseerd is op de administratieve route van uitbetaling en mogelijk wordt gemaakt door de discriminerende samenvoegbepaling, niet objectief te rechtvaardigen is en in strijd is met het discriminatieverbod uit internationale verdragen. Het gaat hierbij specifiek om:
– Artikel 14 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM): verbiedt discriminatie bij het genot van de rechten en vrijheden die in het EVRM zijn vermeld, op welke grond dan ook.
– Artikel 26 van het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR): garandeert het recht op gelijke behandeling en bescherming tegen discriminatie op welke grond dan ook.
Deze discriminerende samenvoegbepaling is al sinds de invoering van de arbeidskorting in 2001 aan de orde is. Sindsdien bestaat het verschil in behandeling tussen mensen die hun uitkering via de werkgever ontvangen en mensen die deze rechtstreeks van het UWV ontvangen. De Hoge Raad heeft pas recent geoordeeld dat deze ongelijke behandeling in strijd is met het discriminatieverbod, maar het probleem bestaat dus al bijna 25 jaar.
Dat het arrest daadwerkelijk op alle WGA-uitkeringsontvangers via het UWV ziet, blijkt expliciet uit het volgende citaat uit het arrest van de Hoge Raad:
“De wettelijke bepalingen over de arbeidskorting zijn in strijd met het discriminatieverbod in mensenrechtenverdragen doordat een Werkhervattingsuitkering Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (hierna: WGA-uitkering) die rechtstreeks van het UWV wordt ontvangen niet meetelt voor de berekening van de arbeidskorting, terwijl een WGA-uitkering die via de werkgever wordt ontvangen, wel daarvoor meetelt.”
Uit het arrest blijkt dat de Hoge Raad weliswaar oordeelde in een concrete zaak van een werkende met een WGA-uitkering, maar het oordeel van de Hoge Raad is algemeen geformuleerd en ziet op alle gevallen waarin een WGA-uitkering rechtstreeks door het UWV wordt uitbetaald, ongeacht of de ontvanger daarnaast werkt of niet. Dit blijkt duidelijk uit de overwegingen van de Hoge Raad.
De Hoge Raad maakt dus geen beperking tot alleen de situatie waarin iemand naast loon een WGA-uitkering ontvangt, maar spreekt over het onderscheid tussen de uitkeringsroute via het UWV of via de werkgever. De kern van het oordeel is dat deze ongelijke behandeling van gelijke gevallen – namelijk alle WGA-uitkeringsgerechtigden, ongeacht hun arbeidsstatus – in strijd is met het discriminatieverbod uit internationale mensenrechtenverdragen
Kortom: het arrest is breder dan jij stelt. Het gaat om alle WGA-uitkeringsgerechtigden via het UWV, niet alleen om werkenden.
In lijn met dit arrest geldt dat ook arbeidsongeschikten die een IVA, WAO, WAZ, Wajong of particuliere AOV-uitkering ontvangen gediscrimineerd zijn en nog steeds worden omdat er materieel gezien gene verschil is tussen deze uitkeringen en de WGA.
Daarnaast is sprake van institutionele discriminatie door de Staat als gevolg van de arbeidskorting. Dat is een tweede pijler waarop de schadeclaim is gebaseerd. Ook dat kan volledig worden onderbouwd met een beroep op internationale verdragen.
Biedt dat een garantie op succes? Nee, maar het is ook niet uitgesloten dat de Staat uiteindelijk tot schadevergoeding wordt veroordeeld.Daarnaast geeft AKclaim.nl arbeidsongeschikten eindelijk collectief een stem om de ongerechtvaardigde situatie dat zij veel meer belasting betalen dan werkenden onder de aandacht te brengen en op de politieke agenda te zetten. Dat is op zichzelf al winst, want deze discriminerende situatie wordt al jarenlang door Den Haag genegeerd.
Maximaal €5599 per jaar aan zogenoemde “arbeidskosten” (in 2025) is grote flauwekul. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de arbeidskorting nauwelijks bijdraagt aan het verhogen van de arbeidsparticipatie, zodat ook dat doel van de wetgever niet wordt bereikt. De arbeidskorting is door de politiek misbruikt om het verschil in besteedbaar inkomen tussen werkenden en arbeidsongeschikten “ongemerkt” enorm te vergroten. Dat valt niet uit te leggen door de Staat en zal in de rechtszaal blijken.
Met vriendelijke groeten,
Niek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim.nl -
15 mei 2025 om 10:19
Beste Niels,
Zoals je citeert bepaalde de HR:
“De wettelijke bepalingen over de arbeidskorting zijn in strijd met het discriminatieverbod in mensenrechtenverdragen doordat een Werkhervattingsuitkering Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (hierna: WGA-uitkering) die rechtstreeks van het UWV wordt ontvangen niet meetelt voor de berekening van de arbeidskorting, terwijl een WGA-uitkering die via de werkgever wordt ontvangen, wel daarvoor meetelt.”
Zie ook de samenvatting van het arrest:
Schending discriminatieverbod door ongelijke behandeling voor de arbeidskorting van een WGA-uitkering naar gelang de uitkering door het UWV of via de werkgever is betaald?Het is dat verschil, waarvoor geen rechtvaardiging is gegevn, dat discriminator is. Dat niet werkende arbeidsongeschikten geen arbeidskorting krijgen discrimibator is heeft de HR niet overwogen. Daar is ook juridisch gezien niets mis mee. Lees ook het advies van de PG bij de HR.
Ik zie geen enkele noodzaak mijn standpunt te wijzigen.
Met vriendelijke groet,
Socrates.
-
15 mei 2025 om 14:25
beste Niels,
Ik zal het nog iets anders stellen. Met de quote van de HR herhaal je wat ik ook al heb gezegd: De uitspraak gaat over het verschil in behandeling ten opzichte van de arbeidskorting van personen met een WIA uitkering die werken en hun uitkering via het UWV krijgen en persoenn die werken en hun uitkering via de werkgever krijgen.
Citerend uit het arrest:
De Hoge Raad komt daarom tot de slotsom dat het hiervoor in 3.1.2 bedoelde onderscheid in strijd is met het verbod van discriminatie in de hiervoor in 5.2.1 vermelde verdragsbepalingen.En in 3.1.2. staat het volgende:
Subsidiair was in geschil of die uitsluiting in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals dat is neergelegd in mensenrechtenverdragen. Belanghebbende stelde zich op het standpunt dat hij, doordat hij de WGA-uitkering direct ontvangt van het UWV, nadeliger wordt behandeld dan degene die een WGA-uitkering ontvangt via zijn werkgever. Een WGA-uitkering die via de werkgever wordt betaald, wordt namelijk wel betrokken in de berekeningsgrondslag voor de arbeidskorting. Dat gebeurt niet bij een WGA-uitkering die een gerechtigde rechtstreeks van het UWV ontvangt.De verbreding die jij maakt naar alle personen met een arbeidsongeschiktheids uitkering, ongeacht of ze werken of niet, maakt de HR niet. Lees ook het advies van de PG, dan krijg je een mooi oversicht van de zaak en zie je dat er geen probleem is met het onderscheidt tussen werkenden en niet werkenden. Dat is uitdrukkelijk aan de politiek.
Overigens heetf het kabinet inmiddels voor beide groepen de situatie gelijkgetrokken en hebben werkenden die hun WIA via de werkgever ontvangen geen voordeel meer.Ik zie geen enkele aanleiding mijn mening te veranderen en blijf mensen ontraden deel te nemen aan je initiatief.
Met vriendelijke groet,
Socrates.
-
Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door
socrates.
-
Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door
-
15 mei 2025 om 17:59
om het onderwerp weer “to the point” te krijgen.
is de wia excedent verzekering het zelfde als de “Private Aanvulling WW en WGA (PAWW)” deze staat inderdaad vermeld op de site van het UWV als zijnde niet te melden.
-
15 mei 2025 om 18:35
Nee, de WIA-excedentverzekering is niet hetzelfde als de Private Aanvulling WW en WGA (PAWW). Ze zijn twee verschillende regelingen met een ander doel en andere werking.
zie https://www.perplexity.ai/search/is-de-wia-excedent-verzekering-_5pAJLBlRRGRkc7Yt5FcRw
-
16 mei 2025 om 09:31
-
16 mei 2025 om 09:33
???
-
16 mei 2025 om 09:34
Lijkt er op dat men niet op de tweede pagina kan komen bij teveel reacties
-
16 mei 2025 om 09:38
Inderdaad. ik heb iets dergelijks eerder gemerkt op het forum.
-
16 mei 2025 om 09:59
waar op de site van het UWV kan ik vinden dat de aanvullende verzekering van een verzekering niet gemeld hoeft te worden. of ik lees er overheen maar ik kan het niet echt vinden.
-
16 mei 2025 om 15:28
Beste Niels,
Ik heet Niek, aangenaam!Schending discriminatieverbod door ongelijke behandeling voor de arbeidskorting van een WGA-uitkering naar gelang de uitkering door het UWV of via de werkgever is betaald?
Het is dat verschil, waarvoor geen rechtvaardiging is gegevn, dat discriminator is.
Daar zijn we het over eens.
Dat niet werkende arbeidsongeschikten geen arbeidskorting krijgen discrimibator is heeft de HR niet overwogen.
Dat heb ik ook nergens gesteld. Ik stel dat op grond van het arrest van de HR dat alle mensen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen, of ze nu werken of niet werken, jarenlang gediscrimineerd zijn als gevolg van de samenloop tussen de arbeidskorting en de samenvoegbepaling. Voor de vaststelling dat er sprake is van discriminatie is het soort arbeidsongeschiktheidsuitkering namelijk niet de bepalende factor evenmin of dat de uitkeringsgerechtigde werkt of niet.
Daar is ook juridisch gezien niets mis mee.
Dat uitkeringsgerechtigden , werkend of niet werkend, geen recht hebben op de arbeidskorting als ze de uitkering via het UWV ontvangen wordt door mij ook niet betwist. Wat wel door mij wordt gesteld, naast de discriminatie als gevolg van de samenloopt tussen de arbeidskorting en de samenvoegbepaling, is dat de arbeidskorting institutioneel discriminerend is op grond van de doelen van de arbeidskorting te weten bevorderen arbeidsparticipatie en verbeteren koopkracht voor werkenden omdat veel arbeidsongeschikten niet of niet volledig kunnen werken. Over dit deel van de grondslag voor de schadeclaim, de doelen van de arbeidskorting, heeft de HR in haar inderdaad (nog) geen uitspraak gedaan. Dat zal dus eventueel door AKclaim aan de rechter worden voorgelegd als geen overeenstemming met de Staat wordt bereikt over ene schadevergoeding. Zie voor het hele verloop van de procedure en wat de huidige stand van zaken is de planning op https://akclaim.nl/over/Lees ook het advies van de PG bij de HR.
Dat er sprake is van een zaakoverstijgend belang wordt door de PG onder randnummer 1.6 van zijn conclusie juist bevestigd.
Ik zal het nog iets anders stellen. Met de quote van de HR herhaal je wat ik ook al heb gezegd: De uitspraak gaat over het verschil in behandeling ten opzichte van de arbeidskorting van personen met een WIA uitkering die werken en hun uitkering via het UWV krijgen en persoenn die werken en hun uitkering via de werkgever krijgen.
Nogmaals, blijkens r.o. 5.2.1 in het arrest betreft de ongelijk behandeling enkel de route waarlangs de uitkering wordt verstrekt.
Citerend uit het arrest:
De Hoge Raad komt daarom tot de slotsom dat het hiervoor in 3.1.2 bedoelde onderscheid in strijd is met het verbod van discriminatie in de hiervoor in 5.2.1 vermelde verdragsbepalingen.En in 3.1.2. staat het volgende:
Subsidiair was in geschil of die uitsluiting in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals dat is neergelegd in mensenrechtenverdragen. Belanghebbende stelde zich op het standpunt dat hij, doordat hij de WGA-uitkering direct ontvangt van het UWV, nadeliger wordt behandeld dan degene die een WGA-uitkering ontvangt via zijn werkgever. Een WGA-uitkering die via de werkgever wordt betaald, wordt namelijk wel betrokken in de berekeningsgrondslag voor de arbeidskorting. Dat gebeurt niet bij een WGA-uitkering die een gerechtigde rechtstreeks van het UWV ontvangt.Ook in r.o. 3.1.2 is voor de vaststelling van discriminatie niet relevant of de uitkeringsgerechtigd werkt, maar geldt dat als de uitkering door het UWV wordt betaald er sprake is van discriminatie omdat er dan geen aanspraak op de arbeidskorting bestaat.
De verbreding die jij maakt naar alle personen met een arbeidsongeschiktheids uitkering, ongeacht of ze werken of niet, maakt de HR niet.
Klopt, maar is niet relevant. Of worden mensen die een IVA, WAO, Wajong of WAZ uitkering ontvangen volgens jou niet op de zelfde wijze gediscrimineerd als de WGA-uitkeringontvangers? Als er een gerechtelijke procedure beroep gedaan wordt op dit arrest is het soort uitkering namelijk niet van belang, maar enkel de route waarlangs de uitkering wordt uitbetaald. Ofwel alle alle ontvsngers van een arbeidsongeschiktkheid-uitkeringen die via het UWV worden uitbetaald worden geraakt door dit arrest en dus gediscrimineerd.
Lees ook het advies van de PG, dan krijg je een mooi oversicht van de zaak en zie je dat er geen probleem is met het onderscheidt tussen werkenden en niet werkenden.
Dat is precies wat ik hiervoor ook stel!
Dat is uitdrukkelijk aan de politiek.
Nee, de HR geeft aan dat rechtsherstel vanuit de wetgever moet komen omdat er meerdere oplossing zijn om de discriminatie weg te nemen namelijk alee arbeidsongeschikten recht geven op arbeidskorting of het recht op de arbeidskorting ontnemen als de uitkering via de werkgever wordt verstrekt.Overigens heeft het kabinet inmiddels voor beide groepen de situatie gelijkgetrokken en hebben werkenden die hun WIA via de werkgever ontvangen geen voordeel meer.
Dat is niet helemaal juist. tot 2027 blijft de discriminerende situatie instant voor alle arbeidsongeschikten die hun uitkering vai het UWV ontvangen. Deze groep van ruim 850.000 arbeidsongeschikten minus degenen die hun uitkering via de werkgever ontvangen. Dat zijn er overigens veel meer(!) dan 11.000 want ook mensen met een andere soort arbeidsongeschiktheidsuitkering dan de WGA maken gebruik van de samenvoegbepaling.
,em>
Ik zie geen enkele aanleiding mijn mening te veranderen en blijf mensen ontraden deel te nemen aan je initiatief.Dat mag, zelfs ook als jouw onderbouwing daarvoor niet juist is. Wat ik alleen niet begrijp is wat jouw probleem is met dat mensen zich aanmelden om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen. Want meer dan dat is het op dit moment niet. Zelfs over de vraag of er een minimale eigen bijdrage betaald zal moeten worden is namelijk nog niets besloten. Het wordt alleen op de website genoemd als mogelijkheid, maar bij de aanmelding om op de hoogte gehouden te worden wordt je tot niets verplicht.
-
16 mei 2025 om 15:46
Niek misschien is handiger om een apart topic aan te maken voor deze discussie dan houden we dit topic een beetje schoon van deze zaak.
-
17 mei 2025 om 14:49
Beste herman,
Ik ben het er mee eens dat er een apart topic aangemaakt zou moeten worden en de huidge discussie daarnaar verplaats zou moeten worden.
Met vriendelijek groet,
Socrates.
-
-
16 mei 2025 om 17:22
Beste Niek,
Je kunt wel stellen dat iedereen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering gediscrimineerd is, maar dat zie ik niet. Als ze zouden werken weet je niet onder welke groep ze zouden vallen. Maar bovendien, voor een schadevergoeding moet je aantonen dat je schade hebt geleden. Als je een arbeidsongeschikte was die de uitkering rechtstreeks via het UWV ontving is dat inderdaad het geval. Voor alle andere mensne met een arbeidsongeschiktheidsuitkering si dat niet het geval.
Mijn probleem is dat je website zegt dat het voor iedereen geldt in plaats van dat je het beperkt tot de groep die daadwerkelijk schade ondervindt. Beperking tot de laatste groep is een eerlijk en duidelijk verhaal. Of dat kans van slagen heeft durf ik niet te zeggen, waarbij ik wel opmerk dat het arrest niets zegd over gelijktrekking met terugwerkende kracht. Je krijgt er dan ook me te maken dat veel belastingaangiften definitief zijn geworden en je er niet meer tegen in bezwaar kan gaan.
Met vriendelijek groet,
Socrates.
-
16 mei 2025 om 21:43
Beste Socrates,
Wederom dank voor jouw kritisch blik. Het helpt mij om nog scherper naar de zaak te kijken.Je kunt wel stellen dat iedereen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering gediscrimineerd is, maar dat zie ik niet
Waarom bijt je jezelf zo vast hierin? De enige nuancering is dat mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering die betaald wordt door de werkgever en daardoor aanspraak kunnen maken op de arbeidskorting op grond van de samenvoegbepaling, niet gediscrimineerd zijn.
Het discriminatiecriterium hangt immers niet af van het type uitkering, maar van het ontbreken van een objectieve rechtvaardiging voor het onderscheid in uitkeringsroute.Stel jezelf de vraag ook eens andersom: waarom zou iemand met een ander type arbeidsongeschiktheidsuitkering dan de WGA die de uitkering via het UWV ontvangt niet naar het arrest kunnen verwijzen in een gerechtelijke procedure ? Dat heet precedentwerking.
Als ze zouden werken weet je niet onder welke groep ze zouden vallen
Dat weten ze zelf wel. Degene die via de werkgever hun uitkering ontvangen en daardoor automatisch de arbeidskorting toepassen, zullen zich echt niet aanmelden bij AKclaim. Overigens wel vanaf eind januari 2027 als de samenvoegbepaling niet meer geldt en er netto honderden euro’s minder(!) op de bankrekening wordt gestort. Maar dan op basis van de andere pijler van de schadeclaim , namelijk dat de ArbeidsKorting institutioneel discriminerend is.
Maar bovendien, voor een schadevergoeding moet je aantonen dat je schade hebt geleden.
Inderdaad de volgende horde die genomen moet worden. Europese regelgeving verplicht Nederland tot compensatie voor arbeidsongeschikten die fiscaal gediscrimineerd worden, mits zij concreet nadeel kunnen aantonen. De hoogte van de vergoeding moet afschrikkend en evenredig zijn aan de geleden schade. Dat concrete nadeel bestaat uit de niet genoten arbeidskorting vergeleken met de groep arbeidsongeschikten die de arbeidskorting wel hebben kunnen toepassen over hun uitkering.
Als je een arbeidsongeschikte was die de uitkering rechtstreeks via het UWV ontving is dat inderdaad het geval. Voor alle andere mensne met een arbeidsongeschiktheidsuitkering si dat niet het geval.
Helemaal correct.
Mijn probleem is dat je website zegt dat het voor iedereen geldt in plaats van dat je het beperkt tot de groep die daadwerkelijk schade ondervindt.
AHa, ik begrijp jouw verwarring nu. Ik heb mijn niet gerealiseerd dat je “Belastingvoordeel voor iedereen!”ook kunt interpreteren als dat iedereen recht zou hebben op schadevergoeding wegens discriminatie. Uiteraard geldt dat niet voor de arbeidsongeschikten die hun uitkering via de werkgever ontvangen en dus al belastingvoordeel genieten. Maar wat is er niet duidelijk aan de uitleg er direct onder?
“AKclaim komt op voor mensen die door een ziekte of handicap niet of minder kunnen werken en daardoor een belangrijk belastingvoordeel mislopen: de ArbeidsKorting. Dit voordeel is bedoeld voor werkenden, maar is discriminerend want sluit arbeidsongeschikten onterecht uit.”
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat arbeidsongeschikten die hun uitkering vai hun werkgever ontvangen niet weten dat ze geen schade lijden omdat ze de arbeidskorting wel toepassen.
Beperking tot de laatste groep is een eerlijk en duidelijk verhaal
Vrijwel iedereen die de werkgever gemachtigd heeft om de uitkering met het salaris uit te betalen doet dat juist om in aanmerking te komen voor de arbeidskorting.Betaling van de uitkering via de werkgever gebeurd namelijk niet automatisch en veel werkgevers weigeren ook vanwege de rompslomp. Er is dus geen sprake van een “oneerlijke” voorstelling van zaken volgens mij. Maar ik ga wel nadenken of en zoja hoe ik het anders kan omschrijven. Heb jij een suggestie?Of dat kans van slagen heeft durf ik niet te zeggen, waarbij ik wel opmerk dat het arrest niets zegt over gelijktrekking met terugwerkende kracht
De kans van slagen wordt op dit moment door verschillende AI-websites zoals CHatgpt, Gemini, en Grok geschat op rond de 60% , maar de onderbouwing is nog erg dun. Als je naar de planning kijkt zie je dat de selectie van het advocatenkantoor die ondermeer een analyse kan maken nog moet plaatsvinden. Maar hun diensten kosten veel geld.
Je krijgt er dan ook me te maken dat veel belastingaangiften definitief zijn geworden en je er niet meer tegen in bezwaar kan gaan.
De belastingaangifte staat hier los van, maar er bestaat wel het risico van verjaring van de schade. AKclaim biedt daarvoor een oplossing. Zie: https://akclaim.nl/schadeclaim/voorkomen-verjaring-schadeclaim/
Mijn streven is overigens om de schadeclaim vóór het einde van 2025 in te dienen, zodat de schade met terugwerkende kracht vanaf 2020 kan worden gevorderd. Een bijkomend voordeel is dat de WAMCA-wetgeving inzake collectieve acties sinds 2020 van kracht is, waardoor we geen last hebben van twee verschillende wettelijke regimes op het gebied van collectieve acties.
Als je nog meer bedenkingen of opmerkingen hebt, dan hoor ik het graag van je.Met vriendelijke groeten,
NIek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim.nl-
Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door
Niek.
-
Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door
-
17 mei 2025 om 15:25
Bste Niek,
De enige nuancering is dat mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering die betaald wordt door de werkgever en daardoor aanspraak kunnen maken op de arbeidskorting op grond van de samenvoegbepaling, niet gediscrimineerd zijn.
Dat is een drog redenering:
de HR zegt: het regent, dus de straat is nat. Lees: er is een ongerechtvaarigd verschil, dus het is discriminatie).
Daaruit kun je niet concluderen: de straat is nat, dus het heeft geregend. (lees er is verschil, dus er is dicriminatie).
De HR heeft geen enkel probleem met een verschil. Het probleem is dat er een niet uit te leggen verschil bestaat tussen of gedeeltelijk werkenden hunmuitkering via de werkgever krijgen of niet.Dat weten ze zelf wel.
Nee. Wat ik bedoel is dat je niet kan weten op welke positie de werkgever zal staan. Misschien wil hij de administratieve rompslomp niet van de betaling vand e WIA via de werkgever.AHa, ik begrijp jouw verwarring nu. Ik heb mijn niet gerealiseerd dat je “Belastingvoordeel voor iedereen!”ook kunt interpreteren als dat iedereen recht zou hebben op schadevergoeding wegens discriminatie. Uiteraard geldt dat niet voor de arbeidsongeschikten die hun uitkering via de werkgever ontvangen en dus al belastingvoordeel genieten. Maar wat is er niet duidelijk aan de uitleg er direct onder?
“AKclaim komt op voor mensen die door een ziekte of handicap niet of minder kunnen werken en daardoor een belangrijk belastingvoordeel mislopen: de ArbeidsKorting. Dit voordeel is bedoeld voor werkenden, maar is discriminerend want sluit arbeidsongeschikten onterecht uit.”
Nee met iedereen bedoel ik iedere uitkeringsgerechtigde, ook degene die niet gedeeltelijk werken. Uitstekend dat je voor iedereen opkomt. Maar als je zegt dat de uitspraak op iedereen met een uitkering betrekking heeft is dat niet waar en een drogredenering. Zoals gezegd, het gaat om het verschil in behandeling tussen gedeeltelijk werkenden die hun uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen en die hun uitkering via het UWV ontvangen. Dat verschil is discriminatie, NIET dat iemand met een uitkering geen recht heeft op arbeidskorting. Een verschil in behandeling dat ook volgens de HR op twee manieren kan worden opgelost. Of werkenden die hun uikering via het UWV ontvangen worden gelijkgesteld aan degene die hun uitkering via de werkgever ontvangen OF degene die hun uitkering via de werkgever ontvangen hebben ook geen recht meer op de arbeidskorting over hun uitkering.
Vandaar ook dat de HR de zaak heeft terugverwezen naar de wetgever. Het is aan de wetgever om de oplossing te kiezen. En die heeft dat inmiddels gedaan.Richt je dus op arbeidsongeschikten die naast hun uitkering werken en hun uitkering rechstreeks vaia het UWV ontvangen. Dat is je doelgroep, daar heeft het arrest betrekking op.
Tip. Veel advocaten rekenen geen kosten of een minimaal bedrag voor een kennismakingsgesprek van ongeveer een half uur.
Daarnaast bestaan er in verschillende universiteitssteden ook rechtwinkels Ik kan me voorstellen dat men bereid is naar je zaak te kijken. In bijvoorbeeld Amsterdam is er ook een belastingwinkel. En ik raad je aan op zoek te gaan naar iemand die gespecialiseerd is in ficaal recht/belastingrecht.Met vriendelijke groet,
Socrates.
-
19 mei 2025 om 22:56
Beste Socrates,
Dat is een drog redenering:
Ik denk het niet want het enige wat ik hier doe is het nader afbakenen van de groep gediscrimineerden tot de arbeidsongeschikten die geen gebruik kunnen maken van de samenvoegbepaling om op hun uitkering de arbeidskorting toe te kunnen toepassen.
de HR zegt: het regent, dus de straat is nat.
De HR stelt dat de straat nat is (lees: er is sprake van discriminatie). Of dat komt door regen, sneeuw of ijzel doet er niet toe (lees: het soort uitkering doet er niet toe, evenmin of dat je werkt om tot de gediscrimineerden te behoren).
De kern van het arrest in r.o. 5.3.4 is dat het onderscheid in strijd is met het verbod op discriminatie. In 3.1.2 wordt dit onderscheid nader toegelicht: Daarin wordt alleen verwezen naar belanghebbende, niet dat hij werkt. Toegegeven dat alleen specifiek een WGA-uitkering wordt genoemd. Maar denk jij echt dat mensen met een Wajong,IVA, WAO, WAZ of particuliere AOV-uitkering opnieuw tot aan de hoge raad moeten procederen om te laten vaststellen dat zij ook gediscrimineerd worden? Of volstaat het om in een procedure bij de rechtbank waarin een schadevergoeding wordt ge-eist voor eisers met dit type uitkeringen om te verwijzen naar het arrest van de Hoge Raad, dat wordt beschouwd als vaste jurisprudentie?
Lees: er is een ongerechtvaarigd verschil, dus het is discriminatie).
Dit is correct.
Het betreft het verschil in behandeling van uitkeringsgerechtigden die hun uitkering via het UWV ontvangen en daarop niet de arbeidskorting kunnen toepassen en de genen die hun uitkering via een werkgever ontvangen en daarop wel de arbeidskorting kunnen toepassen. Let wel, ongeacht via welke route de uitkering wordt ontvangen, zal door de werkgever altijd op de arbeidsinkomsten de arbeidskorting worden toegepast.Daaruit kun je niet concluderen: de straat is nat, dus het heeft geregend. (lees er is verschil, dus er is dicriminatie) .
Er is door de HR niet vastgesteld dat het type uitkering een kenmerkend verschil is en bepalend is voor de discriminatie. Toevallig had belanghebbende een WGA-uitkering, maar dat had evengoed een ander type arbeidsongeschiktheidsuitkering kunnen zijn.
De HR heeft geen enkel probleem met een verschil.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de HR geen probleem heeft met het feit dat er geen recht bestaat op arbeidskorting over de arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dat klopt! De HR heeft zelfs bevestigd dat over de de arbeidsongeschiktheidsuitkering uitkering geen arbeidskorting mag worden toegepast omdat dit inkomsten uit vroegere arbeid zijn. Of dit discriminerend is, daar heeft de HR zich ook niet over uit hoeven laten, omdat dat geen onderdeel van het geschil vormde. De HR dient zich namelijk te beperken tot de rechtsvragen die in cassatie worden voorgelegd.
Akclaim is voornemens om via de 2e pijler, namelijk de grondslag dat de Arbeidskorting institutioneel discriminerend is, wel voor te leggen aan de rechtbank en zo nodig tot aan de Hoge Raad of zelfs het Europese Hof te procederen. Dit op basis van de internationale verdragen die de beleidsvrijheid van een overheid inzake belastingen sterk inperken als er sprake is van discriminatie op grond van handicap of ziekte.
De eerste pijler waarop de schadeclaim berust, namelijk de jarenlange discriminatie van degenen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering die geen gebruik konden maken van de samenvoegbepaling in combinatie met de arbeidskorting is onweerlegbaar.
Het probleem is dat er een niet uit te leggen verschil bestaat tussen of gedeeltelijk werkenden hun uitkering via de werkgever krijgen of niet
Dat is niet alleen een probleem maar zuivere vorm van discriminatie volgens de HR.
Wat ik bedoel is dat je niet kan weten op welke positie de werkgever zal staan. Misschien wil hij de administratieve rompslomp niet van de betaling vand e WIA via de werkgever.
Waarom is dat relevant? De werkgever wordt niet beschuldigd van discriminatie, maar de wetgever.
met iedereen bedoel ik iedere uitkeringsgerechtigde, ook degene die niet gedeeltelijk werken.
Uitstekend dat je voor iedereen opkomt. </em.Mooi, dan zijn we het daar in ieder geval over eens hoewel de rechtspraak eist in WAMCA-procedure dat de nauw omschreven groep die wordt vertegenwoordigd bij een collectieve actie exact wordt omschreven. Daardoor vallen de uitkeringsgerechtigden die wel de arbeidskorting konden toepassen op hun uitkering buiten de groep bij de de schadeclaim via pijler 1.
Maar als je zegt dat de uitspraak op iedereen met een uitkering betrekking heeft is dat niet waar en een drogredenering. Zoals gezegd, het gaat om het verschil in behandeling tussen gedeeltelijk werkenden die hun uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen en die hun uitkering via het UWV ontvangen. Dat verschil is discriminatie,
Je blijft volharden dat “werken“ kenwerkend en van onderscheidend belang is om gediscrimineerd te zijn, maar dat is niet zo. Het feit dat je enkel de arbeidskorting over de uitkering kunt toepassen als jouw uitkering via een werkgever wordt betaald, maakt dat niet anders. De discriminatie zit ‘m enkel in in het feit dat uitkeringsgerechtigden, of dat ze nu werken of niet, de arbeidskorting niet over hun uitkering kunnen toepassen, als de uitkering via het UWV werd uitbetaald.
NIET dat iemand met een uitkering geen recht heeft op arbeidskorting.
Het gaat niet om het recht op de arbeidskorting. Sterker, ook degenen die hun uitkering via de werkgever krijgen uitbetaald hebben geen recht op de arbeidskorting. Enkel vanwege de samenvoegbepaling kunnen ze de arbeidskorting wel toepassen. Om die reden wordt de samenvoegbepaling per 2027 geschrapt en hoeft er verder aan de wetgeving inzake de arbeidskorting zelf niets gewijzigd te worden.
Dat verschil in behandeling is dus de discriminatie die door de HR is vastgesteld.
dat ook volgens de HR op twee manieren kan worden opgelost. Of werkenden die hun uitkering via het UWV ontvangen worden gelijkgesteld aan degene die hun uitkering via de werkgever ontvangen OF degene die hun uitkering via de werkgever ontvangen hebben ook geen recht meer op de arbeidskorting over hun uitkering.
Vandaar ook dat de HR de zaak heeft terugverwezen naar de wetgever. Het is aan de wetgever om de oplossing te kiezen. En die heeft dat inmiddels gedaan.Correct. Maar er is door enkel het afschaffen van de samenvoegbepaling per 2027 geen sprake van rechtsherstel voor degenen die jarenlang gediscrimineerd zijn door de wetgever.
Discriminatie door de overheid is een ernstig feit dat volgens de (inter)nationale verdragen zwaar gesanctioneerd dient te worden. Dat kun je niet wegpoetsen door enkel de wetgeving naar de toekomst toe aan te passen, maar er dient ook een passende compensatie (i.e. schadevergoeding) geboden te worden. Zonder enige sanctie zou het verbod op discriminatie anders immers een wassen neus zijn.
Richt je dus op arbeidsongeschikten die naast hun uitkering werken en hun uitkering rechstreeks vaia het UWV ontvangen. Dat is je doelgroep, daar heeft het arrest betrekking op.
Daar blijven we het vooralsnog over oneens. Ten eerste omdat ik van mening ben dat pijler 1 waarop de schadeclaim is gebaseerd (discriminatie als gevolg van samenloop samenvoegbepaling met arbeidskorting) geen onderscheid maakt tussen werkende en niet werkenden, maar dat enkel de route waarlangs de uitkering wordt betaald het kenmerkende verschil is en dus bepalend.
En pijler 2 die zich richt op de institutionele discriminatie die voor alle arbeidsongeschikten geldt. Arbeidsongeschikten betalen immers veel meer belasting dan werkenden waarvoor geen objectieve rechtvaardiging bestaat. Over deze vorm van discriminatie heeft de rechtspraak nog geen uitspraak gedaan, maar de onderbouwing ervan is onweerlegbaar.
Tip. Veel advocaten rekenen geen kosten of een minimaal bedrag voor een kennismakingsgesprek van ongeveer een half uur.
Daarnaast bestaan er in verschillende universiteitssteden ook rechtswinkel Ik kan me voorstellen dat men bereid is naar je zaak te kijken. In bijvoorbeeld Amsterdam is er ook een belastingwinkel. En ik raad je aan op zoek te gaan naar iemand die gespecialiseerd is in fiscaal recht/belastingrecht.Ik raad iedereen aan die er het geld voor heeft of voor een toevoeging in aanmerking komt om onafhankelijk juridisch advies te vragen. Vraag ook wat de juristen vinden van AKclaim. Wel wil ik erop wijzen dat als je daadwerkelijk een procedure voor een schadeclaim tegen de Staat wil beginnen op grondslag van discriminatie dat je dat waarschijnlijk een vermogen gaat kosten voor juridische bijstand omdat bekend is dat de Staat tot aan de Hoge Raad door procedeert. Juist via een collectieve actie zoals met AKclaim kun je deze kosten tot een minimum beperken.
Met vriendelijk groeten,
Niek van Dijk
Initiatiefnemer AKclaim
-
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
