Home Forums Mijn Verhaal 144€ minder van ziektewet naar wia

144€ minder van ziektewet naar wia

5 Started on: 1225 juni 2019 om 18:04

hoi

ik heb sinds kort een wia uitkering van 894€ Netto. In de ziektewet kreeg ik 1044€ Netto . Dat is best veel geld het verschil. Nu heb bij de gemeente toevoeging tot het minimum aangevraagd en ik moest daarvoor op gesprek. De menvrouw van de gemeente zei gelijk dat mijn aanvraag afgewezen word want het verschil komt omdat uwv vakantiegeld voor mij apart houd. Dat lijkt mij sterk, dan zou ik best veel vakantie geld moeten krijgen . Zij stuurd mails dat ik moet tekenen dat ik de aanvraag intrek. Maar ik vroeg haar of ze mij die berekening die zij maakt mij wil mailen, haar antwoord daarop is dat ik de berekening pas krijg met de afwijsbrief. Ik heb het idee dat ze mij onder druk zet om zo snel mogelijk moet tekenen dat ik van de aanvraag afzie. Kloppen deze berekeningen van deze mevrouw, ? Zenegroen zelfs dat ik boven het minimum geld krijg. Ik begrijp haar uitleggewoon niet.kan iemand mij raad geven? Het is toch logisch dat ik de berekening eerst zie voordat ik van de aanvraag afzie? Help!!!

mvg ilknur

 

 

Beste Ilknur,

allereerst welkom hier op het forum.

Met netto bedragen is eigenlijk niet te rekenen, maar ik zal een indicatie geven.

Net zoals een ZW-uitkering is de WIA 70%. (Alleen de eerste 2 maanden is de WIA 75%, daarna 70%.) De bruto uitkering zal dus niet veel verschillen.

Bij de overgang van de ZW naar de WIA vervalt wel de arbeidskorting, waardoor op WIA meer loonheffing wordt ingehouden dan op ZW. De hoogte van de arbeidskorting is afhankelijk van de hoogte van de ZW-uitkering, dus hoeveel dat scheelt is moeilijk te zeggen.

UWV betaalt een ZW-uitkering wekelijk inclusief 8% vakantiegeld, de WIA wordt maandelijks en zonder vakantiegeld betaald. De WIA lijkt dus 8% lager dan een ZW-uitkering. De WIA betaalt het vakantiegeld echter wel uit, maar jaarlijks in mei.

Ik hoop dat je met het bovenstaande wat verder komt.

Aanvulling bij gemeente tot het sociaal minimum. Je kan in onderstaande link zien wat voor jou van toepassing is en of je recht heb op een aanvulling.

https://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/detail/sociaal-minimum

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. We zullen trachten ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ik wens je sterkte en succes,

met vriendelijke groet,

John

 

bedankt voor uw reactie. Ik heb een brief van de gemeente gekregen dat ze aanvulling tot minimum afwijzen. Dit is wat er staat;

wia incl. Toeslag bruto 1083€, vakantietoeslag 8% 86,69€, totaal 1170€

participatiewet alleenstaande ouder: 978,90€, vakantietoeslag 5% 51,52€, totaal 1030€

ik krijg nu dus netto 896€. Ik begrijp gewoon niet hoe dat kan. En gemeente zegt nog eens dat ik meer dan het minimum krijg.  Klopt dit?

 

Mvg ilknur

 

Beste ilkner,

wat vervelend om te lezen dat je er met de gemeente niet uit komt.

In de link die ik in het eerdere antwoord heb aangegeven zie ik toch duidelijk een bedrag van € 1203,43 bruto per maand staan, voor een alleenstaande ouder van 21 of ouder.

Dit wijkt af van het bedrag van € 1030,- wat jou is aangegeven.

Ik zal hierover het gesprek aangaan en hen vragen waar dit verschil vandaan komt. Laat zij het je maar heel duidelijk uitleggen, want het verschil is heel raar om te zien.

Ik hoop dat je er uit gaat komen. Hoi je ons op de hoogte?

Heel veel sterkte en succes,

Vriendelijke groet,

John

Beste Ilknur,

Onderstaande informatie heb ik nog van het UWV webcare team ontvangen;

Kom je met je (totale) inkomen onder het sociaal minimum? Een tip is om eerst een toeslag bij ons aan te vragen:

https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/

Kom je met de WIA+toeslag nog steeds onder het sociaal minimum? Dan kun je kijken of je in aanmerking komt voor een aanvullende bijstand. ^NK

Vaak is een WIA lager dan een ZW, omdat de arbeidskorting niet wordt toegepast op je WIA. Verder wordt het vakantiegeld bij de ZW meebetaald, dat van de WIA betalen we in mei. Wil je weten hoe dit in jouw situatie zit? Stuur een bericht via Mijn UWV:

https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/contact/detail/mijn-berichten

^NK

Ik hoop dat je met deze info wat verder komt.

Heel veel succes, vriendelijke groet,

John

Hoi,

Dat stelt nog niks voor 144 euro minder dan de ziektewet. in mijn geval krijg ik ruim 1100 euro minder vanuit de ziektewet naar de wia loonaanvullingsuitkering. ik kreeg 1320 euro netto in de ziektewet en krijg nu bij de wia Lau nu 199 euro per maan netto  inclusief Toeslag van het uwv. Dit komt omdat bij de ziektewet als je korter dan een jaar hebt gewerkt de dagen van je indiensttreding worden opgeteld en gedeeld en niet door de 261 dagen,maar in de wia word dat niet toegepast waardoor het door 261 dagen refertejaar word gedeeld en dan zakt je uitkering naar bijna nihil in mijn geval…

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.