Home Forums Geldzaken 100% iva uitkering?

100% iva uitkering?

4 Started on: 1224 juni 2021 om 01:40

Hallo

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een iva uitkering ga ontvangen waarbij ik 75% van mijn salaris ga ontvangen. Nu lees ik dat bijzondere gevallen eventueel 100 % van hun salaris kunnen krijgen. Wanneer kun je in aanmerking komen voor die 100% iva uitkering?

Waar heb je dat gelezen? In bijzondere gevallen kan men inderdaad een hogere uitkering krijgen.

1. De hoogte van het gezinsinkomen is onder het sociaal minimum; de uitkering kan dan soms aangevuld worden tot het het sociaal minimum.

2. Er is sprake van een situatie waarin je (in zeer grote mate) afhankelijk bent van anderen voor je dagelijkse verzorging. Het gaat dan om zaken als het je niet zelfstandig kunnen kleden en wassen. Je kunt dan een aanvulling tot 85% of zelfs tot 100% krijgen.

Meer info hier: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/wanneer-hogere-uitkering-bij-langdurige-hulp-of-verzorging/wanneer-krijg-ik-een-hogere-uitkering-bij-langdurige-hulp-of-verzorging.aspx

De criteria voor het niet zelfstandig in de dagelijkse verzorging kunnen voorzien zijn zeer zwaar. Niet zelfstandig kunnen reizen of de boodschappen kunnen doen is niet voldoende. Het gaat echt om basis zaken zoals het gaan naar het toilet.

Ook een tip is om na te gaan of je een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt, bijv bij je hypotheekverstrekker. Deze kan ook nog aanvullend zijn opgesteld. Ik had zelf de pech deze niet te hebben, stom… maar nu wel voor mijn echtgenoot afgesloten!!

Gr ineke w

Check ook bij je werkgever naar verzekeringen. Ik bleek recht te hebben op een extra uitkering omdat ik door mijn salaris net boven het maximum zat, dus wordt nu toch tot 75% aangevuld.
En vergeet straks ook niet te kijken naar je pensioen. Bij mijn pensioen bouw ik zonder kosten verder maar je moet je dan wel vaak binnen een bepaald aantal maanden hiervoor aanmelden.

Succes Ingrid

Dit kan inderdaad, maar de regels hiervoor zijn heel streng. Het gebeurt ook bijna nooit dat dit wordt toegewezen is mijn ervaring.

De kaders:
Voorwaarde is dat je volledig arbeidsongeschikt bent (WGA of IVA maakt niet uit, je ontvangt in deze situatie 70% (WGA) of 75% (IVA) van het dagloon) en voor langere tijd hulp of verzorging nodig hebt. De uitkering kan niet verhoogd worden als er sprake is van een tijdelijke hulp- of zorgbehoefte of bij opname in een zorginstelling waarvan de kosten worden vergoed door een verzekeraar.

Om voor 100% van het WIA-maandloon in aanmerking te komen moet er sprake zijn van dagelijkse en/of blijvende hulp bij bijvoorbeeld wassen, aankleden en toiletbezoek of als je vanwege persoonlijke omstandigheden niet alleen kan zijn. Heb je hulp nodig maar kun je je voor een groot deel alleen redden? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een uitkering ter hoogte van 85% van het dagloon.

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.